تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آذر 1393 ساعت 03:10

آغاز مذاکرات دو جانبه ايران و آمريکا در ژنو/ موارد اختلاف در مذاکرات

  سيدعباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي، مجيد تخت ‌روانچي معاون اروپا و آمريکا، حميد بعيدي‌نژاد مديرکل سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه، داوود محمدنيا مشاور وزير خارجه، محمد اميري مدير کل امور پادمان‌هاي سازمان انرژي اتمي و پژمان رحيميان مدير کل حوزه رياست سازمان انرژي اتمي، اعضاي تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران را تشکيل مي‌دهند.

يازدهمين دور مذاکرات جامع هسته اي ايران و گروه پنج به علاوه يک با ديدار دو جانبه نمايندگان ايران و آمريکا در سطح معاونان وزيران امورخارجه دو کشور در شهر ژنو سوئيس آغاز شد.
سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير امور خارجه ايران و وندي شرمن قائم مقام موقت و معاون سياسي وزير خارجه آمريکا گفتگوهاي هسته اي خود را  در شهر ژنو  آغاز کردند.
سيدعباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي، مجيد تخت ‌روانچي معاون اروپا و آمريکا، حميد بعيدي‌نژاد مديرکل سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه، داوود محمدنيا مشاور وزير خارجه، محمد اميري مدير کل امور پادمان‌هاي سازمان انرژي اتمي و پژمان رحيميان مدير کل حوزه رياست سازمان انرژي اتمي، اعضاي تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران را تشکيل مي‌دهند.
تيم مذاکره کننده هسته اي ايران به رياست سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير خارجه ايران امروز براي شرکت در مذاکرات هسته اي وارد شهر ژنو سوييس شد.  
 سيد عباس عراقچي معاون حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه ايران درباره نشست ژنوگفت: روز دوشنبه و فردا سه شنبه مذاکرات دوجانبه ميان هيات هاي ايران و  1+5 در ژنو برگزار مي شود.
عراقچي همچنين اعلام کرد: مذاکرات ايران و 1+5 در روز 26 آذر  (چهارشنبه ) در ژنو انجام خواهد شد.
هيأت مذاکره کننده هسته‌اي ايران سه ‌شنبه 25 آذر نيز رايزني دوجانبه‌اي با هيأت مذاکره کننده فرانسوي خواهد داشت.
محور اصلي اختلافات ايران و گروه پنج به علاوه يک،مدت زمان توافق نهايي، ميزان غني سازي اورانيوم و نحوه لغو تحريم ها ضد ايران است.

ايران آخرين نسل سانتريفوژ (IR8) را در اختيار دارد

همزمان با آغاز مذاکرات هسته اي در ژنو، رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان گفت: ايران آخرين نسل سانتريفوژ (IR8) را در اختيار دارد، ولي هنوز به آن گاز تزريق نشده است.
علي اکبر صالحي در مصاحبه اختصاصي با شبکه العام گفت:  سانتريفوژهاي IR4 و IR6  و  IR8 را نيز داريم که  IR8 آخرين نسل سانتريفوژ است که قريب به 24 سو قدرت غني سازي آن است.
وي  با تاکيد بر اينکه به اين سانتريفوژ گاز تزريق نکرده ايم و اين کار نيز داوطلبانه است و تا زماني که مذاکرات ادامه دارد، قرار نيست که به IR8 گاز تزريق کنيم ، گفت: حدود  1000 دستگاه سانتريفوژ نسل دوم  را نصب  کرده ايم و يک زنجيره 164 تايي آنها به صورت آزمايشي کار مي کند.
صالحي  ادامه داد:  نزديک به 20 هزار سانتريفوژ نصب شده داريم که  حدود  9 هزار و اندي از اين ها کار مي کند و  9 هزار تا ديگر در حال نصب است .
وي افزود:  قصد راه اندازي 9 هزار دستگاه بعدي را نداريم. اين نوعي تفاهم است که با هم انجام داده ايم؛ هرچند نانوشته اما ما مقيد هستيم اين تفاهم را اجرا کنيم .
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اين که تا آنجا که جا داشته از خود انعطاف نشان داده ايم، اظهار کرد: افکار عمومي جهان نسبت به اقدام هاي ما روشن شده و اگر قرار باشد که خداي نکرده به تفاهم نرسيم، همه مي دانند مقصر کيست. دکتر صالحي تصريح کرد: فکر مي کنم در مجموع امکان رسيدن به تفاهم بسيار بالا است.

احتمال رسيدن به تفاهم خيلي بالا است

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در ادامه با اشاره به حضور نمايندگاني از سازمان انرژي اتمي در گروه مذاکره کننده، گفت : در بحث آب سنگين،  فردو، غني سازي و  رفع تحريم ها خيلي به هم نزديک شده ايم؛ و در بعضي موضوع ها پرونده بسته شده است .
وي ادامه داد: اول از بعد فني و سپس از بعد حقوقي به هم نزديک شده ايم، و تنها مي‌ماند بعد سياسي که مستلزم اراده اي است که اگر طرف مقابل اين اراده را کرده باشد، احتمال رسيدن به تفاهم خيلي بالا است، و اگر هنوز اين اراده شکل نگرفته باشد ديگر اين مشکل آن ها است زيرا ما اين اراده را داريم و از روز اول نيز به گونه اي وارد مذاکره شديم که به نتيجه برسيم .
رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان گفت: برداشت من اين است که در آمريکا نيز آراء سياسي مختلفي هست، و مخصوصا فشار لابي صهيونيستي که کاملا مشهود است و خود نتانياهو چند روز پيش رسما اعلام کرد که باعث شده مذاکرات در وين به سرانجام نرسد.
صالحي افزود: کري نيز اعلام کرد، آمريکا همه چيز را با اسرائيلي ها هماهنگ مي کند. رژيم صهيونيستي نيز طبيعتا ترجيح مي دهد اين پرونده ساختگي بين المللي حل نشود، و ادامه داشته باشد و به عنوان کانون فشار بر ايران از آن استفاده شود.
وي ادامه داد: اما من عرض مي کنم، جمهوري اسلامي ايران بحمدالله در موقعيتي است که اگر موضوع حل شود که چه بهتر ولي اگر حل نشود ما چيز زيادي از دست نداده ايم و راه مان را ادامه مي دهيم؛ البته موضوع تحريم ديگر نمي تواند به شرايط سابقش برگردد و به قول رئيس جمهور ترک خورده است، ضمن آن که تجربه و آگاهي ما نسبت به حل مشکلات مان بيشتر شده و روش هاي مختلفي را انديشيده ايم تا آثار تحريم را کمتر کنيم و امور اقتصادي خودمان را با جامعه بين الملل به پيش ببريم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت:فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران بر اساس روال خودش پيش مي رود. به ويژه با قراردادي  که به تازگي با روس ها بستيم و  ايران در اين عرصه وارد فاز جديدي شد .
صالحي در اين باره که اگر مذاکرات با غرب شکست بخورد آيا ايران از نظر فني به پيش از توافقنامه اصولي ژنو بازخواهد گشت؟ گفت: اين امر در خود تفاهم نامه ژنو و اقدام مشترک آمده است، اگر به نتيجه نرسد، هرکسي کار خودش را انجام مي دهد؛ اين امر واضح است.
صالحي اضافه کرد: قرار نيست، اگر به تفاهمي نرسيم، به همين سبک ادامه دهيم يعني کارهايمان را تعليق کنيم، مثل نصب نکردن تجهيزات عمده اراک يا حفظ سطح ميزان توليد غني سازي اورانيوم  ؛ ما بر اساس مصلحت و منافعمان عمل مي کنيم.

فرصت ديگر براي نهايي کردن مذاکرات
گفت‌وگوهاي ايران و 5+1 براساس توافق 24 نوامبر 2013 در ژنو از حدود يکسال پيش براي رسيدن به راه‌حل جامع هسته‌اي در شهر وين آغاز شد . هيأت‌هاي مذاکره کننده ايران و شش کشور تا کنون 10 دور در اين زمينه مذاکره کرده اند . هشت دور از اين مذاکرات در وين و يک دور در نيويورک و يک دور نيز در مسقط پايتخت عمان برگزار شد.
در اين مذاکرات براي رسيدن به يک راه‌حل جامع ،ايده‌هاي مختلفي ارائه شده است؛ با اين حال با توجه به ماهيت فني اين تلاش‌ها و تصميماتي که بايد اتخاذ شوند، رسيدن به توافق نهايي به زمان بيشتري نياز دارد .
پيش بيني اوليه اين مذاکرات رسيدن به توافق ظرف شش ماه اوليه يعني تا اواخر ژوييه بود؛ اما به دليل اختلافات بر سر ميزان غني سازي و شيوه رفع تحريم‌ها حصول توافق امکانپذير نشد و اين مذاکرات براي چهار ماه ديگر تمديد شد .به اين ترتيب ماراتن مذاکرات همچنان ادامه يافت . اما دومين موعد مورد توافق /24 نوامبر / ضرب الاجل چهار ماهه نيز در حالي به پايان رسيد که هيأت‌هاي مذاکره کننده ايران و شش کشور در دهمين دور مذاکرات که به مدت 7روز در شهر وين برگزار شد ؛ به توافق نرسيدند .
با توجه به ادامه اختلافات اما توام با پيشرفت در مذاکرات ، طرفين با صدور بيانيه‌اي در وين توافق کردند توافقنامه ژنو را براي هفت ماه و هفت روز ديگر يعني تا ژوييه سال 2015 تمديد کنند و مقرر شد طي چهار ماه آينده در راستاي حصول توافق کلي به رايزني و گفت‌وگو بپردازند.
ازاينرو مذاکرات ژنو اکنون در مسيري قرار دارد که مي تواند کار را براي رسيدن به توافق ؛ تسهيل کند . اما اين مذاکرات درعين حال سخت است و موانعي بر سر راه توافق وجود دارد. اين دشواري ناشي از اصرار امريکا بر ادامه تحريم ها بعنوان يک اهرم فشار است ؛ در حاليکه خطوط قرمز ايران در مذاکرات مشخص است و ايران از حقوق و موضع اصولي اش عقب نشيني نخواهد کرد .
اينکه 5+1 تا چه اندازه در ژنو بتواند به روشي منطقي گره از کار مذاکرات باز کند ، بستگي به تغيير روش هاي گذشته امريکا دارد .هر چند که برخي ناظران معتقدند اتخاذ چنين تصميمي براي آمريکا و غرب که در تمامي اين سال ها خود را از موضع حق ؛ و برنامه صلح اميز هسته اي ايران را بعنوان يک تهديد مطرح کرده ؛ کار آساني نيست .
اکنون بايد ديد که طرف هاي مذاکره تا چه اندازه موفق خواهند شد با استفاده از فرصت ايجاد شده در گفتگوهاي يکساله ؛ در کوتاه‌ترين زمان ممکن مذاکرات را نهايي کنند .

1558 نمایش

نظر دادن