تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 اسفند 1392 ساعت 15:38

اشتون: اين آغازی برای توسعه همکاري‌ها ميان ايران و اتحاديه اروپايی است

رييس جمهوري پيش از ظهر امروز (يکشنبه) خانم کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا را به حضور پذيرفت.

حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني در اين ديدار با بيان اينکه سفر شما را به عنوان اراده اتحاديه اروپا در يک حرکت جديد تلقي مي‌کنيم، گفت: روابط ايران و کشورهاي اروپايي، از ديرباز سنتي و تاريخي بوده و امروز نيز دو طرف منافع، اهداف و زمينه‌هاي مشترک فراواني براي همکاري دارند.

رييس جمهوري با اشاره به آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي احياي روابط اقتصادي و مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو طرف اظهار داشت: دولت تدبير و اميد مصمم است در عرصه سياست خارجي بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و يکي از زمينه‌هايي که اين دولت علاقه‌مند است روابط جديد در آن به وجود آورد، اتحاديه اروپا است. زمينه‌اي که در آن شاهد تحرکاتي به صورت متقابل از سوي کشورهاي اروپايي از طريق اعزام هيأت‌هاي سياسي، پارلماني و اقتصادي هستيم و در اين رابطه سفر شما به عنوان نماينده سياست خارجي 28 کشور اروپايي مفهوم سياسي فراتري دارد.

روحاني اظهار کرد: در چارچوب گفتگو با اتحاديه اروپايي مسائل متنوعي در منطقه بسيار حساس خاورميانه و همچنين در عرصه جهاني وجود دارد که مي‌توانيم در خصوص آنها با يکديگر گفت و گو و همکاري داشته باشيم و اميدوارم بتوانيم در تمامي اين عرصه‌ها با استفاده از فضاهاي خوبي که به وجود آمده گام‌هاي جديد و جدي برداريم.

روحاني در همين رابطه افزود: فکر مي‌کنم در کنار گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي که امروز جريان دارد و بايد آن را به پيش برد، مناسب است زمينه‌هاي ديگري نيز که ايران و اتحاديه اروپا مي‌توانند در آن روابط و همکاري‌هاي خود را پيش ببرند در نظر گرفته شود.

رييس جمهوري اظهار کرد: با عبور صحيح از مرحله فعلي به فضايي خواهيم رسيد که مسائل بسيار مهم و استراتژيکي پيش روي دو طرف وجود خواهد داشت و در آن فضا ايران و اتحاديه اروپا مي‌توانند به عنوان نمونه در زمينه انرژي و ترانزيت با يکديگر روابط راهبردي داشته باشند.

روحاني همچنين تصريح کرد: ايران و اتحاديه اروپايي مي‌توانند در زمينه مسائل منطقه‌اي از جمله مقابله با تروريسم و افراطي‌گري، مسئله افغانستان، سوريه، عراق و ترانزيت مواد مخدر که تأثيرات آن ابعادي بين‌المللي يافته، گفت و گو و همکاري داشته باشند.براي پيگيري مذاکرات شما با رييس کميسيون اروپا در نيويورک و داووس به ايران آمده‌ام

کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اين ديدار اظهار داشت: بنده با پيام حسن نيت 28 کشور اروپايي که نماينده آنها هستم خدمت شما رسيده‌ام، اين نخستين فرصتي است که در خصوص مسأله‌اي غير از موضوع هسته‌اي با مقامات ايران گفت و گو مي‌کنم و اين آغازي براي توسعه همکاري‌ها ميان ايران و اتحاديه اروپايي است.

اشتون افزود: در ديدارهاي جناب عالي با رييس اتحاديه و رييس کميسيون اروپايي در نيويورک و داووس مطالب مهمي عنوان شد و آنها ديدارهاي خود با جناب عالي را بسيار مثبت ارزيابي نموده‌اند لذا يکي از وظايف من پيگيري مطالبي است که بين جناب‌عالي و آنها مطرح شده است.

وي تصريح کرد: اتحاديه اروپا کاملاً به اهميت و نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه اذعان دارد و بر همين اساس گفت‌و‌گوهايي براي همکاري‌هاي دو طرف در زمينه مسائل مختلف در اين سفر صورت گرفته است.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با اشاره به اين موضوع که مواردي را که براي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري دو طرف بايد بر روي آنها تمرکز کنيم، شناسايي کرديم، گفت: حضور من نشان مي‌دهد که اتحاديه اروپايي مايل است همزمان با مذاکرات هسته‌اي، روابط بهتر، موثرتر و پوياتري با ايران داشته باشد.

 

3163 نمایش

نظر دادن