تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 دی 1392 ساعت 10:17

پیش بینی ادامه کاهش قیمت مسکن تا پایان سال و تداوم رکود نزولی بازار تا سال آینده

علاوه بر حذف حباب 20 درصدی از بازار مسکن، قیمت مسکن در فصل پاییز دو درصد دیگر کاهش یافته است. به گفته وی هنوز جای چانه‌زنی و کاهش قیمت مسکن در بازار وجود دارد.اکنون از یک‌‌سو رونق بازار سهام و رشد شاخص‌کل بورس طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه، غیرحبابی و کاملا واقعی ارزیابی می‌شود

 

 

 

 

به گزارش آخرین ، اکثر کارشناسان مسکن نیز بر این باورند که از ابتدای امسال رکود وارد بازار مسکن شده و از فصل پاییز نیز کمی رونق به این بازار آمده است اما این رونق نشان از افزایش قیمت نیست بلکه با کاهش قیمت همراه است و این روند کاهشی قیمت همچنان ادامه دارد.

 تحولات امیدوارکننده در بازار سهام و رکوردهایی که شاخص‌کل بورس دست‌کم در9ماه گذشته از سال۹۲، به ثبت رسانده است، هم‌اکنون سرنوشت بازار مسکن را به دست گرفته طوری که حتی می‌توان گفت بخش قابل‌توجهی از افت ماهانه قیمت‌مسکن در یک فصل گذشته، مدیون رشد ۳رقمی شاخص بورس و جذب‌نقدینگی‌ از سوی بازار سهام بوده است.

براساس این مطالعه، ردیابی رفتار ۲ شاخص‌ بورس و مسکن در ۲۰ سال گذشته، حکایت از واکنش معکوس شاخص قیمت‌مسکن به نحوه افت‌وخیز شاخص‌کل بورس دارد به این صورت که هر زمان بازدهی بورس افزایش پیدا کرده، قیمت مسکن در تهران مسیر کاهشی به خود گرفته است. در طول ماه‌های گذشته از سال۹۲ نیز، این رفتار کاملا قابل مشاهده است.

شاخص بازدهی در بازار سهام از ابتدای سال۹۲ تاکنون حدود ۱۰5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است و این شاخص در فاصله تیر تا مهر حدود ۹.۵ درصد در هر ماه با رشد مثبت مواجه شد؛ در حالی که رشد ماهانه قیمت مسکن در همین مدت از منفی یک تا منفی ۵ درصد در نوسان بود و حتی در هفته‌های اخیر بیش‌از ۶ درصد دیگر پایین آمد.

نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن - نسبت به ماه‌های سال گذشته- نیز اگرچه هنوز دو رقمی است، اما در حال پایین آمدن است، به طوری که رشد نقطه‌به‌نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران از ۶۹درصد در خرداد۹۲ (نسبت به خرداد۹۱) به ۵۱درصد در شهریورماه رسید. به این ترتیب اثر معکوس بازدهی بورس بر قیمت‌مسکن در این ماه‌ها، با کشاندن منحنی نرخ‌رشد قیمت به زیر صفر، خود را نشان داده است.

اکنون از یک‌‌سو رونق بازار سهام و رشد شاخص‌کل بورس طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه، غیرحبابی و کاملا واقعی ارزیابی می‌شود و از سوی‌ دیگر باتوجه به چشم‌انداز مثبت فضای سیاسی و بین‌المللی، احتمال افزایش شاخص تا مرز ۱۲۰ درصد تا پایان سال۹۲ نیز وجود دارد که در این صورت، منحنی قیمت مسکن باز هم می‌تواند جای کاهش و افت‌سطح را داشته باشد.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از کاهش 22 درصدی قیمت مسکن در سال جاری خبر داد و گفت: هنوز جای چانه‌زنی و کاهش قیمت مسکن در بازار وجود دارد.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازار مسکن در فصل پاییز امسال گفت: علاوه بر حذف حباب 20 درصدی از بازار مسکن، قیمت مسکن در فصل پاییز دو درصد دیگر کاهش یافته است.

به گفته وی هنوز جای چانه‌زنی و کاهش قیمت مسکن در بازار وجود دارد.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان این‌که تا پایان سال رونق وارد بازار مسکن می‌شود، اظهار کرد: تا پایان سال خرید و فروش مسکن رونق می‌گیرد اما این رونق به منزله‌ افزایش قیمت نیست.

قلی‌خسروی افزود: قیمت مسکن در حال حرکت به سمت ثبات قیمتی است و این ثبات اقتصادی تاثیر‌ گرفته از ثبات اقتصادی کشور است.

بازار مسکن تا پایان سال 93 با رکود نزولی همراه است و روند کاهشی قیمت خانه ادامه دارد مگر این که اتفاق خاصی در شرایط بالادستی از جمله تغییر در قیمت نفت‌، ارز و ثبات سیاسی و اجتماعی رخ دهد.

مهدی مافی - بازرس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران با اشاره به رکود فعلی بازار مسکن اظهار کرد: تا پایان سال شرایط اقتصادی بازار مسکن در حالت رکود قرار دارد و قیمت‌ها با کمی کاهش همراه خواهد شد.

به گفته وی طرح‌های جدید وزارت راه و شهرسازی اعم از مسکن اجتماعی و حمایتی چندان بر قیمت کل واحدهای مسکونی کشور تاثیرگذار نخواهد بود چرا که این برنامه‌ها در بلند مدت تاثیرگذار هستند.

بازرس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران تاکید کرد: عوامل خارجی همچون ارز، قیمت نفت و امنیت اقتصادی در کشور افزایش و کاهش‌دهنده قیمت مسکن است اما امسال روند ثبات و کاهش قیمت در بازار ایجاد شده است.

به گفته مافی در حال حاضر حجم ساخت و ساز در بازار کشور مناسب است و اکنون تولید مسکن به حد قابل قبولی رسیده است؛ به گونه‌ای که اگر عوامل بالادستی در بازار مسکن دخالت نکند روند کاهشی ادامه دارد.

وی پیش‌بینی کرد: بازار مسکن تا دو سال آینده رکود نزولی خواهد داشت و به جای رکود تورمی، رکود نزولی در بازار حاکم شده است چرا که در آخرین افزایش قیمت مسکن قدرت خرید از دست مردم خارج شد.

بازرس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران روند کاهشی قیمت مسکن تا پایان سال 93 را ادامه دار عنوان کرد و گفت: این روند کاهشی ادامه دارد مگر این که اتفاق خاصی در شرایط بالادستی از جمله تغییر در قیمت نفت‌، ارز و ثبات سیاسی و اجتماعی صورت گیرد.

مافی در ادامه به بازار شب عید مسکن اشاره و اظهار کرد: امسال افزایش قیمتی در بازار مسکن نداریم و روند رکود حکمفرماست.

وی تاکید کرد: پس از گذشت روند رکود، رونق نسبی به بازار مسکن برمی‌گردد و قیمت‌ها با رونق در خرید و فروش همراه خواهد شد.

 

 

 

 

 

3942 نمایش

نظر دادن