تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 بهمن 1391 ساعت 10:52

پشت پرده جهش مجدد قیمت دلار و شایعه برکناری بهمنی

بحث حکم انفصال که از سوی دیوان محاسبات کشور امروز ابلاغ شده به هیچ عنوان به معنی انفصال از ریاست بانک مرکزی نیست بلکه موضوع تسریع در رسیدگی به تخلفات بانک ها مطرح است که مدارک آن در اختیار دیوان محاسبات برای بررسی بیشتر تخلفات بانک ها ی متخلف گذاشته شد.

 

 

 

به گزارش آخرین، ابتدای این هفته خبر دیوان محاسبات درخصوص برکناری بهمنی به علت اقدام غیرقانونی در برداشت شبانه از حساب بانکها همه را شوکه کرد اما حالا این افزایش سرسام آور مجدد قیمت دلار در بازار پس از انتشار این خبر است که فعالان اقتصادی را مات و مبهوت کرده ونرخ ارز و قیمت طلا در ایران همزمان با صدور حکم برکناری رئیس بانک مرکزی صعودی جهشی یافته است.

امروز هر دلار در بازار آزاد بیش از ۳۶۰۰ تومان معامله شد و قیمت پوند به انگلیس ۵۵۰۰ تومان و قیمت یورو، به ۴۷۰۰ تومان رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید هم دوشنبه به یک میلیون و  ۴۵۵ هزار تومان رسید.
 بررسی های خبرنگار اقتصادی آخرین و اظهارات کارشناسان اقتصادی گویای این واقعیت است که خبرهای برکناری محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی ایران در افزایش نرخ ارز موثر بوده است. این در حالی است که روز یکشنبه زمزمه هایی از استعفای بهمنی منتشر شده بود.

اما دوشنبه مهر گزارش داد که شعبه سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور ظاهرا حکم انفصال از خدمت محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی را به خاطر برداشت غیرقانونی شبانه از حساب بانکها بابت مابه‌ التفاوت ارز دریافتی در اسفندماه سال گذشته صادر کرده است.دیوان محاسبات کشور آبان ماه گذشته رئیس کل بانک مرکزی را فرا خواند تا او درباره برداشت پول از حساب بانکها بابت "مابه التفاوت ارز دریافتی" مدارک و مستندات ارائه کند.

بانک مرکزی هم در پی این درخواست دیوان محاسبات، استمهال یک ماهه خواست که این خواسته با موافقت این دیوان مواجه شد. بر همین اساس، یک ماه گذشت اما محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی به دیوان محاسبات نرفت تا در این باره مدارک و مستندات ارائه کند.براساس روایت‌های موجود، بانک مرکزی نباید مستقیما از حساب بانکها پول برداشت می کرد بلکه هیات انتظامی بانکها باید موضوع را مورد بررسی قرار می‌ داد و در صورت تصویب، پرونده را برای برداشت از حاسب بانکها به قوه قضائیه ارجاع می‌ داد.
 
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی گفت: بحث برداشت از حساب بانک ها توسط بانک مرکزی کاملا براساس مصوبه هیئت وزیران است و این برداشت انجام شده به صورت علی الحساب است.

وی تصربح کرد: تمام برداشت های انجام شده توسط بانک مرکزی از حساب بانک ها براساس مصوبه هیئت دولت به حساب خزانه واریز شده که تمام مدارک آن موجود است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال بصورت علی الحساب برداشت از حساب بانک ها انجام شده است اظهار داشت: بانک مرکزی براساس مصوبه هیئت دولت در صورت نیاز باز هم از حساب بانک ها برداشت و به حساب خزانه واریز می کند.

بهمنی تاکید کرد: بحث حکم انفصال که از سوی دیوان محاسبات کشور امروز ابلاغ شده به هیچ عنوان به معنی انفصال از ریاست بانک مرکزی نیست بلکه موضوع تسریع در رسیدگی به تخلفات بانک ها مطرح است که مدارک آن در اختیار دیوان محاسبات برای بررسی بیشتر تخلفات بانک ها ی متخلف گذاشته شد. 

 

 

 

3789 نمایش

نظر دادن