تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 خرداد 1396 ساعت 22:07

روحانی: امیدواریم روزی کلمه «مرگ» از همه شعارها جمع شود/ توضیح رئیس جمهوری درباره چرایی صف های طولانی اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری

رئیس جمهوری گفت: دلمان می خواهد برای همه «زنده باد» باشد و امیدواریم روزی «مرگ» از شعارها جمع شود.

 به گزارش آنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه در همایش تجلیل از فعالان ستادهای انتخاباتی خود در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در محل سالن همایش های وزارت کشور اظهار کرد: ستادهای انتخاباتی در طول هفته های گذشته بار سنگینی را برعهده داشتند و به خوبی به مقصد رساندند.

وی ادامه داد: ما که رسانه آنچنانی نداشتیم،ستادهای ما پول هم نداشتند، اما ستادهای رقیب کمک کردند و فعالان شام را به ستادهای بغلی می رفتند.

رئیس جمهوری گفت: ستادهای انتخاباتی ما حاشیه امنیتی نیز نداشتند، اما فضای بسیار خوبی در سایه شجاعت و ایستادگی و صبر شما مردم بود. هیچ زمانی در انتخابات یاد ندارم این همه شور توام با متانت و آرامش باشد.

روحانی افزود: ما در یک سالن ورزشی بزرگ می رفتیم که یک دفعه از میان آن، یک جماعت 25 نفری وارد می شدند و شروع به داد زدن می کردند که مردم ما خیلی متانت به خرج دادند؛ در یک استان این جماعت به من توهین کردند که من خوشحال شدم جوانان عکس العمل نشان ندادند و این نشان از پختگی است.

رئیس جمهوری تأکید کرد: ببینید بین سال 88 تا 96 چقدر تفاوت ایجاد شده است. در سال 88 بداخلاقی توانست کار را پیش ببرد، اما در 96 مردم مقابل بداخلاقی ایستادند.

رئیس جمهوری گفت: من وقتی کلمات میرزا آقا را شنیدم، غیرت ایرانی را دیدم. واقعا ملت ما در چه سطحی پیشرفت کرده اند. انقلاب و فرهنگ ایرانی با ملت ما چه کرده است که با این دلاوری و با این قدرت و قضاوت دقیق نسبت به مسایل مهم اجتماعی و سیاسی گام بر می دارد.

روحانی با بیان این که انتخابات 96 افتخار همه ملت ایران بود، افزود: 80 میلیون مردم ایران باید به این انتخابات افتخار کنند و می کنند.
رئیس جمهوری گفت: دوران انتخابات با همه فراز و نشیب سپری شده است. می دانید این فرآیند چگونه به این نقطه رسید و مردم بزرگ ایران در سراسر ایران در این انتخابات چکار کردند و من کاملا به آینده ایران مطمئنم.

روحانی با اشاره به سخنان جمشید مشایخی (هنرمند شهیر و پیشکسوت سینما و تئاتر) مبنی بر اینکه اگر روحانی رای نمی آورد، در ایران نمی ماندم، گفت: این ملت بزرگ و فرهیخته و شایسته و این حرف مشایخی مرا امروز تکان داد و یک بار سنگین دیگری بر روی دوش من گذاشت؛ مسئولیت سنگینی پیش رو داریم.

روحانی گفت: ای کاش شورای نگهبان نظر هیات اجرایی انتخابات را که 10:30 صبح به آنان گفت کد ملی برای رای دادن کافی است را می پذیرفت ولی این اتخاذ این تصمیم تا 10:30 شب طول کشید؛ شورای نگهبان رفتن صندوق سیار را نپذیرفت و مردم در پای صندوق ماندند.

روحانی افزود: کسی به من پیام داد که (مردم) پنج ساعت و نیم در صف بوده اند. من متاسف هستم که آن چهار میلیون و نیم در صف ماندند ؛ حالا رای 24 میلیون و 27 میلیون فرقی نمی کند.

وی با بیان این که اگر روحانی است پاسدار این رای خواهد بود افزود: در انتخابات 92 همه حرف ها بر سر هسته ای و تورم بود و من خوشحالم که در این انتخابات هیچ کس از هسته ای و تورم حرف نزد.

روحانی گفت: راهی را که ما طی کردیم با به میدان آمدن شما اتفاق افتاد ، خیلی بر ما سخت گذشت تا این برجام به سرانجام رسید که باید به دیپلمات ها دست مریزاد گفت.

رئیس جمهوری گفت: ما با اجماع توانستیم این معضل را حل کنیم. رهبری به ما اجازه دادند و حمایت کردند و مردم حمایت کردند و این اجماع ملی شد.

روحانی گفت: انتخابات تمام شد. ما برای مسایل کلان کشور نیاز به اجماع ملی داریم. با تجربه 40 ساله عرض می کنم راهی جز وحدت و اتحاد نداریم. وقتی ملت ایران حرکتی کند که همه اقوام لبخند بزنند چه تفاوتی بین ترک، لر،ترکمن، بلوچ و عرب در کشور وجود دارد ؟ با چه منطقی؟ با منطق عقلانیت، انسانیت و اسلام ؟ مگر در حقوق شهروندی می توانیم تفاوت قایل باشیم؟ مبنای دولت دوازدهم شایسته سالاری است، نه قومیت و نه جنسیت.

رئیس جمهوری گفت: وقتی ابلاغیه مربوط به استخدام را دیدم به شدت ناراحت شدم و بر سر یکی از دوستان و معاون خودم داد زدم و گفتم چه فرقی بین مرد و زن وجود دارد و چرا این کار را کردید؟

وی گفت : ما ابلاغیه را عوض کردیم و به آن ها (زنان) در آزمون ها فرصت دادیم و زن ها با 53 درصد، موفق شدند.

روحانی تصریح کرد: مبنای ما باید قانون و منافع ملی باشد. چرا امروز در سیستان و بلوچستان و کردستان و کشور و مرزها امنیت است؟ می گویند نیروهای مسلح که من دست آن ها را می بوسم ؛ مردم در کنار نیروهای مسلح حضور دارند و نیروهای مسلح فداکاران این کشور هستند.

وی با اشاره به این که امروز سوم خرداد است افزود: من می دانم مردم ، بسیج و سپاه و غواص ها چکار کردند.

روحانی با اشاره به نقش نیروهای مسلح در اداره کشور عنوان کرد: این‌ نیروها خرمشهر ها را به ما برگرداندند امروز هم به آنها نیاز داریم اما وقتی دولت و مردم و نیروهای مسلح به هم گره می‌خورند، همه با هم کنار هم قرار می‌گیریم. الان هم هسته‌ای همان خرمشهر است چون ما حق خود را پس گرفتیم. تحریم حتما ظالمانه است. در برابر ظلم باید سکونت کرد یا با همه توان آن را برطرف کرد.

او ادامه داد: من می‌دانم برداشتن قدم‌های بعدی چقدر سخت است اما این را هم می‌دانم که ملت ما قدرتمند و بزرگ است همه این مردم در انتخابات پیام دادند. پیام ملت ما یک کلمه بود می‌گفتند ما را باور کنید همین ملت و جوانان و زنان و قومیت‌ها و مذاهب را و مرزداران را باور کنیم. این ملت بزرگ است و با شهامت است.

رییس جمهور تاکید کرد: اردیبهشت ۹۶ را در تراز بگذارید تمام انتخاب‌های دنیا را در کنارش بگذارید ما ۱۲ شب رسیدیم به خیابان‌های اردبیل چه غوغایی در این خیابان‌ها بود هر شهری رفتیم شوری به پا بود. در خوستان شعاری دادند که من تمام بدنم تکان خورد آن روز مقداری هم هوا گرد و غبار داشت مردم می‌گفتند «ما که هوا نداریم ولی هواتو داریم» این مردم با این فهم و تحلیل هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: چقدر رفتند سم پاشی کردند گفتند اسلام از دست رفت و در تمام مدارس ما اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود هر کسی تهمت زد توهین کرد و غیبت کرد از همه گذشتم ولی از این توطئه ۲۰۳۰ نمی‌گذرم یک وقتی شما امام زمان را ابزار سیاست قرار می‌دهید که مردم جواب دادند یک وقت امام رضا را ابزار قرار می‌دهید و مردم جواب می‌دهند تو را به خدا دین را ابزار سیاست نکنید چرا به معلمان و دانش‌آموزان ما توهین کردید؟ من از ۲۰۳۰ نمی‌گذرم و تا آخر دولت دوزادهم آن را دنبال می‌کنم.

او افزود: باید به آدم‌هایی که با دین مردم بازی کردند بگوییم البته آگاهی مردم ما بالاتر از این حرف‌هاست که افرادی را از تهران و قم به روستا بفرستیم و سر مردم کلاه بگذاریم. خیلی در شهرهای مختلف زحمت کشیدید برادر عزیزم دکتر جهانگیری اسحاق همواره با اخلاق و مردانه کار را دنبال کردند و از امروز رسالت جدیدی داریم.

روحانی یادآور شد: گفتیم ۱ به علاوه ۱۱ برویم پای صندوق شما با موبایل و عکس‌هایتان کار بزرگی کردید. امروز همه باید دیگران را جذب کنید. فکر نکنید ۲۴ میلیون رای بس است. اگر از همه هم رای می‌گرفتند اگر منتخب مردم ۴۰ میلیون رای می‌آورد باز هم کم بود. باید همه مردم را زیر چتر نظام و دولت بیاوریم مگر خدمات آب و برق می‌دهیم می‌پرسیم که اصلاح‌طلب و اصولگرا است؟ همه را باید جذب کنیم ۱ یه علاوه ۱۱ باید ادامه پیدا کند.

او ادامه داد: هر نفر ۱۱ نفر را جذب کند بعد همسایگان را جذب می‌کنیم. همه به صحنه بیاییم و مردم را جذب کنیم. ما در علم نیاز به حرکت داریم ایران ما وسیع و بزرگ است و قلب منطقه و جهان است ایران عزیز ما است. اولین کار ما جذب دیگران است. حالا نباید در ستاد خود باشید باید از ستاد رقیب هم افراد را جذب کنید به همه احترام کنید در مرام ما بی‌احترامی نیست به همه احترام می‌کنیم به مخالف و منتقد و حامی دولت احترام می‌کنیم.

روحانی گفت: اکثریتی که حاکم شده نحوه اداره و مدیریت کشور را طبق صندوق آرا بر عهده دارد البته اقلیت حقوق خود را دارد اما مردم گفتند این گروه باید مدیریت جامعه را بر عهده گیرد. البته باز هم بحث حزب و جناح نیست. بحث شایسته‌سالاری و در مسیر رای مردم حرکت کردن است. آنهایی که امروز می‌گویند ما طرفدار فلان مسیر بودیم و الان در مسیر اکثریت می‌رویم قدمشان روی چشم ما است.

او خاطرنشان کرد: ما فرصت‌های بسیار بزرگی داریم و می‌توانیم از آنها استفاده کنیم تمام حرف ما چیست منتظر فرج و گشایش هستیم خودمان باید این گشایش را فراهم کنیم تا گشایش نهایی بشود راه گشایش را در زندگی مردم باز کنیم. از کشور بهتر استفاده کنیم و همه زیر یک پرچم بیاییم؛پرچم اسلام، ایران، قانون اساسی، رهبری انقلاب.

روحانی تاکید کرد: همه ما رهبری را دوست داریم جناحی فکر نکند رهبری را ۱۰۰ درصد دوست دارد و ما ۹۶ درصد دوست داریم. همه مردم ایران به رهبری و دین و فرهنگ عشق می‌ورزند با وحدت و اتحاد می‌توانیم حرکت را به سوی پیش طراحی کنیم. ماه برکت و غفران در پیش است و در دامن رمضان بهترین وحدت‌ها را داشته باشیم و از خدا بخواهیم ما را رحمت کند.

952 نمایش

نظر دادن