تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 آبان 1394 ساعت 13:10

پشت پرده قرارداد سری با پژو/ در سفر مدیر عامل ایران خودرو به فرانسه چه گذشت؟

شرکت خودروسازی پژو به دنبال تهدید به افشاگری از برخی جزئیات مذاکره با خودروسازان، سرانجام بدون عذرخواهی با ایران قرارداد بست، اکنون این پرسش مطرح است که پشت پرده این انعقاد قرارداد ناگهانی چیست؟

به گزارش میزان، درست زمانی که تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به اوج خود رسیده بود، شرکت های خودروسازی بویژه از نوع فرانسوی آن در حالی که با ایران قرار داشتند، به طور یک طرفه، فروش تمام قطعات و همکاری های فنی خود با خودروسازان ایرانی را قطع کردند.

براساس گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان «طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، اما مسئولان این شرکت فرانسوی ها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند، اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند».

در ادامه این گزارش آمده بود: شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن، شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت های سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

اما پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، بسیاری از شرکت های اروپایی مانند پژو که ضررهای فراوانی از قطع رابطه با ایران کرده بودند، دوباره هوای بازار پرسود در سر پروارندند؛ گویی بی وفایی‌های خود را فراموش کرده‌اند.

در این هنگام بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند در بازگشت و ورود شرکت های خارجی به بازار خودرو ایران نباید شتابزده برخورد کرد و این ما باشیم که با توجه به شرایط ، انتخاب کنیم. حتی برخی اعتقاد داشتند پژو باید غرامت ضررهای هنگفت مالی که به ایران وارد شده را بپردازد.

به گفته حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع مجلس "در حقیقت، شرکت پژو به ایران خودرو و مردم ایران بدهکار است و بر اساس مذاکرات اخیر قرار بود با سرمایه گذاری های که انجام می دهند این خسارت را جبران کنند".

شرکت های خودروساز فرانسوی باید تاوان بدعهدی های گذشته را بدهند
در همان زمان، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 1394/05/06 در خصوص خودروسازان فرانسوی گفت: شرکت های خودروساز فرانسوی باید تاوان بدعهدی های گذشته را بدهند و ما به همین سادگی حاضر نیستیم به آنها چراغ سبز نشان دهیم.

رفتارهای نامناسب شرکت پژو به روایت مدیرعامل ایران خودرو
هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو نیز اظهار کرد: شرکت خودروسازی پژو برخلاف قراردادی که با ما داشت در رفتاری نامناسب بازار ایران را ترک کرد و ایران خودرو را دچار مشکل کرد و خودش صدها میلیون یورو زیان دید و مجبور شد 8 هزار نفر را اخراج کند.

یکه زارع در گفت وگوی دیگری اظهار کرده بود: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه هایی چون تحریم، کار را متوقف می کردند، گذشته است.

پژو تهدید به افشاگری می کند/ سکوت مسئولان
در حالی که افکار عمومی انتظار داشتند مسئولان پژو حداقل از رفتار گذشته خود پشیمان شوند و سیاست های خود را تغییر دهند، نه تنها این اتفاق افتاد بلکه این شرکت ایران خودرو را تهدید به افشاگری کرد.

دوم آبان ماه بود که پایگاه چلینج فرانسه به نقل از مسئولان پژو نوشت: شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران دیگر به ستوه آمده و شرکت فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده این پرونده را به صورت علنی بر روی میز بگذارد.

براساس این گزارش، شرکت پژو سیتروئن به طور رسمی مواضع و وضع مذاکرات را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع شرکت پژو می خواهد به رجزخوانی ها و حتی اقدامات تحریک آمیز ایران پایان دهد. یا رومی رومی، یا زنگی زنگ. در واقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است.

هاشم یکه‌زارع در واکنش به ادعا و تهدیدهای پژو اظهار کرد: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.

پژو نه غرامت می دهد و نه عذرخواهی میکند/ سفر بی سر و صدای یکه زارع به فرانسه
در حالی که چند روزی از تهدید پژه به افشاگری نگذشته بود، خبری در رسانه ها با موضوع سفر بی سر و صدای مدیر عامل ایران خودرو منتشر شد.

براساس این خبر مدیر عامل ایران خودرو به خاطر آن به مدت سه روز به فرانسه سفر کرد که هنوز موضوع خسارت هنگفتی که بابت ترک یک شبه پژو به ایران وارد شده، بلاتکلیف مانده است.

یکه زارع: با پژو به توافق نهایی رسیده ایم/ غرامت هم نمی خواهیم

مدیر عامل ایران خودر مدتی کوتاه پس از سفر بدون سر و صدا به فرانسه در حالی که از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها دیدار می کرد در گفت و گو با روزنامه ایران خبر از نهایی شدن توافق با پژو داد و گفت: مذاکرات با پژو به بن‌بست نرسیده است و تنها بر سر دو موضوع با این شرکت اختلاف نظر داریم که البته در تلاش هستیم با سرعت این مشکلات حل شود و وارد فاز اجرایی شویم. به صورت کلی توافق با پژو - سیتروئن به نتیجه رسیده است.

وی همچنین درباره اینکه همکاری با پژو منوط به دریافت غرامت شده است یا خیر اظهار داشت: درست است که رفتن پژو از ایران برای ما خسارت سنگینی داشت و این مجموعه رفتار درستی در زمان تحریم با ایران خودرو نداشت اما همکاری ما منوط به دریافت غرامت از این شرکت فرانسوی نیست. با این اوصاف در مورد دریافت غرامت با این شرکت مذاکره خواهیم کرد تا به نتیجه مثبتی برسیم.

مدیر عامل ایران خودرو در این گفت و گو ادعا میکند " پژو تمام شرایط ایران خودرو را پذیرفته است". اما این در حالی است که به گفته خود یکه زارع قرار نیست فرانسوی ها غرامت پرداخت کنند و خبری هم از عذرخواهی و پشیمانی نیست.

باید منتظر ماند و دید که در پشت پرده چه توافق میان دو شرکت خودروسازی ایرانی و فرانسوی صورت گرفته که طرف ایرانی دیگر اصراری بر عذرخواهی ندارد و همچنین روی دریافت غرامت نیز پافشاری نمیکند و در آن طرف، فرانسوی ها هم به نظر می رسد حرف خود را پس گرفته اند و دیگر قصد افشاگری ندارند!

امیدواریم مسئولان دولتی و همچنین ایران خودرو پاسخ قانع کننده ای در مورد پشت پرده این ماجرا داشته باشند و در این قرارداد ناگهانی منافع ایران را در نظر گرفته باشند.

695 نمایش

نظر دادن