تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 ارديبهشت 1394 ساعت 14:42

ویرایش جدید ولایت فقیه از نگاه هاشمی رفسنجانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

ویرایش جدید کتاب «مشروعیت آسمانی» با زیر عنوان «مشروعیت ولایت‌فقیه در اندیشه‌ سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی - نقد اندیشه مخالفان» در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، این کتاب که به قلم رضا صنعتی نگاشته شده است، از دو بعد فکری و تاریخی برخوردار است. نویسنده از یکسو به تبیین نظریه‌ سیاسی هاشمی رفسنجانی در موضوعاتی چون مشروعیت حاکمیت و جایگاه نصب الهی و رأی مردم در آن می‌پردازد و از سوی دیگر سیر تاریخی رفتار رسانه‌‌های منتسب به جبهه‌ پایداری در قبال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در موضوع این کتاب را تبیین می‌کند.

خواننده با مطالعه‌ این کتاب روان و کم‌حجم با تفاوت نظریه‌های انتصاب، انتخاب و مشروعیت تلفیقی، نقاط افتراق و اشتراک اندیشه‌ سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مصباح یزدی، شیوه‌ و اخلاق مخالفان هاشمی در تقطیع و تحریف سخنان وی و میزان التزام عملی آن‌ها به مقوله‌ ولایت‌فقیه آشنا می‌شود. از مهم‌ترین امتیازات این کتاب تبیین تفاوت راهکار هاشمی رفسنجانی و مصباح‌یزدی در شرایط عدم وجود ‌«فقیه واحد توانمند و مقتدر» است. هاشمی در این شرایط معتقد به «تشکیل شورای رهبری» و مصباح معتقد به «انتخاب مؤمنِ غیرفقیه» است. نویسنده در قسمتی از این کتاب می‌نویسد: «پرسش اساسی ما آن است که چگونه از نگاه آقایان تنزّل از ولایت «فقیه» به «مؤمنِ غیرفقیه» در شرایط خاص جایز است ولی در همان شرایط تنزّل به «شورای فقها» جایز نیست؟! نکته‌ دیگر آنکه چگونه دفاع از فرض «رهبری شورایی فقها» که در اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی به امضای امام خمینی(ره) و شمار زیادی از فقهای عضو مجلس خبرگان قانون اساسی رسید، طرحی شیطانی و تضعیف جایگاه ولایت فقیه تلقی می‌شود اما طرح «ولایت مؤمن غیرفقیه» از تریبون نماز جمعه‌ تهران که مستلزم تغییرات گسترده در ساختارهای فقاهت محور نظام و تعریف نظمی نوین از جمله در ساماندهی تعاملات رهبر غیرفقیه با شخصیت‌ها و نهادهای فقهی‌ برای حفظ ماهیت اسلامی حکومت خواهد بود، تضعیف جایگاه ولایت فقیه نیست؟»

«مشروعیت آسمانی» در 168 صفحه‌ رقعی به قلم رضا صنعتی در غرفه‌ انتشارات «سلمان فارسی» در نمایشگاه بیی‌المللی کتاب عرضه می‌شود.

انتشارات سلمان فارسی سال گذشته کتاب «هاشمی در سال 88» را از همین نویسنده منتشر کرد که با استقبال گسترده‌ مخاطبان مواجه شد.

949 نمایش

نظر دادن