تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 ارديبهشت 1394 ساعت 12:05

روزنامه بذرپاش: گراني خودرو استارت خورد

متن پيش رو در روزنامه وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

شوراي رقابت ابتدا افزايش قيمت خودروهاي خودروسازان داخلي را غيرقانوني اعلام کرد و بشدت به آنها هشدار داد که قيمت‌ها را به قيمت‌هاي اسفند 1393 بازگردانند. از آن سو هم سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان به‌دنبال اين هشدار شوراي رقابت براي جا نماندن از گردونه نظارت خطاب به خودروسازان گفت که بازرسان اين سازمان به‌طور کامل بازار را رصد مي‌کنند بنابراين دو شرکت بزرگ خودروساز داخلي که سهم بيشتري از بازار را در اختيار دارند مراقب قيمت‌هاي اعلامي جديد باشند. از اين هشدارها نزديک به 2هفته گذشت تا اينکه آنچه قرار بود از ابتدا عملي شود، با يک موافقت تازه خود را نشان داد. اين موافقت را که محمد قرباني، معاون برنامه‌ريزي توليد شرکت سايپا از آن خبر داد، افزايش يک ميليون توماني قيمت پارس تندر با هماهنگي شوراي رقابت است. اگرچه پيش از اين شوراي رقابت در اطلاعيه‌اي اعلام کرد شرکت‌هاي خودروسازي فقط به اندازه يک درصد آن هم به‌دليل افزايش نرخ ماليات بر ارزش افزوده، خودروهاي خود را گران کرده‌اند اما علت افزايش قيمت خودروي پارس تندر پارس‌خودرو، افزايش کيسه هوا اعلام شد؛ آن هم کيسه‌‌اي که خودروسازان برابر قانون بايد روي خودروهاي خود نصب کنند و تا الان هم اگر نصب نکرده‌اند بر سر خريداران خود کلاه گذاشته‌اند. البته خودروسازان داخلي به اين روش کلاهگذاري وارد هستند، چراکه همه آنچه را بايد روي يک خودرو نصب کنند به عنوان آپشن داده و چند برابر قيمت از خريدار، پولش را مي‌گيرند. نمونه اين ادعا، ترمز ABS، کيسه هوا(AIR BAG)، فرمان هيدروليک،‌ رنگ متاليک، سيستم پخش خودرو و... است که در سال‌هاي اخير بر تعداد اين آپشن‌ها اضافه شده است. به هر حال محمد قرباني، معاون برنامه‌ريزي توليد شرکت سايپا درباره افزايش قيمت پارس تند گفت: «قيمت تندر 90 به‌دليل دو ايربگ شدن، ‌افزايش پيدا کرد».

ايران‌خودرو درخواست افزايش قيمت داد
از سوي ديگر هاشم يکه‌زارع، ‌مديرعامل گروه خودروسازي ايران‌خودرو هم از ارسال مستندات ايران‌خودرو به شوراي رقابت براي اعمال تغييرات قيمتي در محصولات اين شرکت خبر داد. يکه‌زارع در اين‌‌‌باره اظهارداشت: امسال هزينه‌هاي توليد نسبت به سال گذشته با افزايش روبه‌رو شده و به همين منظور ما اطلاعات هزينه‌هاي تمام‌شده محصولات خود را به شوراي رقابت ارسال کرده‌ايم. وي با بيان اينکه امروز (ديروز) اطلاعات هزينه‌اي خود را به شوراي رقابت ارسال کرده‌ايم، افزود: قرار است شورا اين اطلاعات را بررسي و نتايج را به ما اعلام کند. اما بشنويد از معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت که تأکيد کرد هيچ‌گونه بحثي در شوراي رقابت يا وزارت صنعت درباره افزايش قيمت خودرو نداريم. محسن صالحي‌نيا همچنين درباره درخواست برخي خودروسازان مبني بر افزايش قيمت خودرو تصريح کرد: تا به امروز هيچ‌گونه بحثي در شوراي رقابت يا وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزايش قيمت خودرو نداريم و اگر هم مواردي توسط شرکت‌ها طرح شده باشد در حال بررسي است. وي تصريح کرد: شرکت‌ها و بنگاه‌هاي مرتبط مي‌توانند درخواست‌ها و پيشنهادات خود را درباره هر موضوعي مطرح کنند که مرجع رسيدگي به آن نيز شوراي رقابت است و براساس پارامترها و ضوابطي که دارد بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد.

انحصارطلبي 2 خودروساز بزرگ داخلي
در کنار همه اين واقعيات اما علي خاکساري، کارشناس صنعت خودرو معتقد است مشکلات صنعت خودروي ايران ناشي از تحريم‌هاي خارجي نيست بلکه اين دو خودروساز بزرگ داخلي هستند که مصرف‌کنندگان را تحريم کرده‌اند. به اظهار خاکساري متاسفانه مدت زيادي است که ايران‌خودرو و سايپا خودروهاي فعلي را با قيمت دلخواه توليد کرده و بدون توجه به خواست، نياز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه مي‌کنند. وي با بيان اينکه در همه حوزه‌هاي توليد، واردات، قيمت‌گذاري و توزيع خودروهاي داخلي و خارجي انحصار شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: انحصار اينان در توليد خود کم بود که چند وقتي است به بهانه حفظ حقوق مصرف‌کننده اما با هدف‌هاي ديگري، واردات را نيز انحصاري کرده‌اند. عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: هدف از انحصاري شدن واردات، افزايش قيمت خودروهاي وارداتي است تا خودروسازان داخلي نيز بتوانند محصولات خود را با قيمت‌هاي فعلي و البته قيمت‌هاي بالاتر، عرضه کنند. وي افزود: هم‌اکنون تعرفه واقعي واردات خودرو نه 40 درصد بلکه بيش از 100 درصد است در غير اين صورت چرا خودروي تويوتا کمري که قيمت جهاني تک‌فروشي آن بين 22 تا 25 هزار دلار است بايد به قيمت حدود 180 ميليون تومان در ايران عرضه شود در حالي که قيمت اين خودرو با تعرفه 40 درصدي، حدود 110 ميليون تومان خواهد بود. خاکساري با بيان اينکه دستگاه‌هاي نظارتي بايد بررسي کنند مابه‌التفاوت تعرفه اسمي 40 درصدي با تعرفه واقعي بيش از صددرصدي به جيب چه کساني مي‌رود، تصريح کرد: متاسفانه در اين شرايط به جاي رفع مشکلات موضوعاتي چون تحريم را بهانه مي‌کنند.

زمزمه افزايش قيمت خودروهاي وارداتي
با اين همه اما در شرايط رکود بازار خريد و فروش خودروهاي داخلي، زمزمه افزايش ۱۵ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي در بازار به گوش مي‌رسد. يکي از فروشندگان خودرو در اين‌باره به تسنيم، گفت: رکود بازار خودرو اواخر ارديبهشت يا اواسط خردادماه برطرف خواهد شد. اين فعال بازار خودرو در ادامه با بيان اينکه در بازار خودروهاي وارداتي هم زمزمه افزايش 15 درصدي قيمت‌ها به گوش مي‌رسد، تصريح کرد: قرار است به ميزان خودروهاي وارداتي، اسقاط خودروهاي فرسوده انجام شود که همين امر هزينه‌هايي را به واردکنندگان تحميل مي‌کند. در همين حال بحث افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در حالي مطرح است که سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از اول اسفند پارسال ضوابط تعيين قيمت فروش خودروهاي وارداتي را اعلام کرد که بايد ديد اين افزايش قيمت آيا در راستاي اين ضوابط هست يا خير؟

893 نمایش

نظر دادن