تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 دی 1393 ساعت 08:10

ظریف: آمادگي براي توافق در 22 بهمن

به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان ديروز همزمان با روز هواي پاک براي رفتن به محل کار خود از مترو استفاده کرد. اما در اين فرصت خبرنگاران با سوالات متعدد ظريف را همراهي کردند. او هم در مورد بسياري از مسائل در جمع خبرنگاران صحبت کرد. وزير خارجه پس از خروج از متروي امام خميني از در باغ ملي به سمت وزارت خارجه و دفتر کارش رفت. ظريف در اين سفر درون شهري خود از ديدار با کري و مذاکرات هسته اي گفت و همچنين به ضرورت ديدارش با وزير خارجه فرانسه اشاره کرد. وي در مورد مذاکرات اخيرگفت که ما مدت‌هاست که وارد جزييات شده‌ايم.همچنين ظريف با اشاره به جديت ايران در مذاکرات گفت که آماده‌ايم تا در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با 1+5 به نتيجه برسيم بنابراين اگر طرف مقابل آمادگي اين کار را داشته باشد ما هم کاملا آماده‌ايم تا در بهمن ماه و در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به نتيجه برسيم.

در داووس با کري ديدار مي‌کنم

ظريف درباره‌ ديدار احتمالي‌اش با وزير خارجه آمريکا طي هفته آينده با تاييد اين مطلب گفت: اواخر هفته جاري من و آقاي کري و تعداد ديگري از وزيران خارجه‌ 1+5 در داووس خواهيم بود و در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد شرکت مي‌کنيم. البته هنوز برنامه ريزي قطعي صورت نگرفته است اما فرصتي است که در زمان حضور ما در داووس بتوانيم نه مذاکرات طولاني بلکه مذاکراتي کوتاه با يکديگر داشته باشيم.بعد از اجلاس داووس همچنين کنفرانس امنيتي مونيخ است که بر اساس آنچه شنيدم اکثر قريب به اتفاق وزراي خارجه 1+5 در مونيخ هستند و احتمال برگزاري يک دور مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 در مونيخ وجود دارد.وزير خارجه‌ کشورمان همچنين افزود: البته بر اساس هماهنگي که در سفر به بروکسل و ديدار با خانم موگريني صورت گرفته است قرار شد تا يک ديدار ديگر با خانم موگريني در داووس داشته باشم. البته محور تمام گفت‌وگو‌ها و مذاکرات من لزوما هسته‌اي نيست بلکه جلسه ويژه سوريه در داووس است که بنده نيز در آن شرکت مي‌کنم. همچنين درباره‌ وضعيت ژئوپلتيک جهاني صحبت خواهم کرد که در اين زمينه من و خانم موگريني صحبت مي‌کنيم.

ما با 1+5 مذاکره مي‌کنيم و نه لزوما با آمريکا

وي در پاسخ به ايسنا مبني بر اين که تاکنون سندي ميان ايران و آمريکا تنظيم شده است که قابل ارائه به 1+5 در مذاکرات بعدي باشد؟ با بيان اين که ما با 1+5 مذاکره مي‌کنيم و نه لزوما با آمريکا، تصريح کرد: همانطور که ما گفت‌و‌گوهاي خوبي با روس‌ها داشتيم و سفرهايي که من به اروپا داشتم و با مقامات اين کشورها صحبت کردم تقريبا همان بحث‌ها را ما با آمريکايي‌ها هم مطرح مي‌کنيم. چيني‌ها در وين پيشنهادهاي خيلي خوبي آوردند و روسها در بحث همکاري با ايران در حوزه‌ غني سازي و توليد سوخت نظرات جالبي دارند. فرانسوي‌ها نيز در زمينه گداخت هسته‌اي نظرات خوبي دارند و زمينه‌هاي مختلفي از سوي همه کشورها مطرح شده است.

گفتگو با آمريکا فقط در چارچوب 1+5

وي تاکيد کرد: علت اين که به نظر مي‌رسد ما با آمريکايي‌ها بيشتر مذاکره مي‌کنيم اول اين است که تنها جايي که مي‌توانيم با آمريکايي‌ها گفتگو کنيم در چارچوب 1+5 است در صورتي که دوستان من وزيران خارجه و مقامات انگليسي(کاردار ترددي)، آلمان و فرانسه و چين و روسيه را به دفعات ملاقات مي‌کنيم. بنابراين بايد بگويم زماني که ما براي گفتگو با آمريکايي‌ها صرف مي‌کنيم بسيار کمتر از زماني است که با روسها و چيني‌ها گفتگو مي‌کنيم. دوم اين که بيشترين ميزان تحريم‌هاي ظالمانه عليه مردم ايران از سوي آمريکا و کنگره اين کشور تصويب شده است و ضروري است با آنها درباره‌ اين که چگونه مي‌توان اين تحريم‌ها را پايان داد گفتگو کنيم.

يک هفته براي رسيدن به توافق کافي است

وزير خارجه‌ کشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که در آذرماه در وين از شما سوال کردم اگر طي چهار ماه مذاکرات براي رسيدن به توافق کلي به نتيجه نرسيد چه راهي در پيش مي‌گيريد و به نظر مي‌آيد پيشرفت قابل توجهي براي رسيدن به توافق کلي در اين مدت به وجود نيامده است، خاطرنشان کرد:‌ معتقدم يک هفته هم براي رسيدن به توافق کافي است. چنانچه همه طرف‌ها به يک واقع بيني در اين زمينه رسيده باشند که تحريم‌ها کارايي ندارد و برنامه‌ي هسته‌اي در ابعاد مختلف ادامه پيدا خواهد کرد. بهترين راه براي اطمينان از صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران اين است که اين برنامه ادامه داشته باشد و تحت نظارت آژانس باشد.

با قهر کردن نمي‌توانيم سياست‌هايمان را دنبال کنيم

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر اين که منتقدان در کشور نسبت به سفر شما به فرانسه در مقطعي که کاريکاتور توهين آميز درباره‌ي پيامبر اسلام (ص) در يک مجله‌ي فرانسوي منتشر شده بود اظهاراتي را بيان مي‌کنند گفت: معتقدم سياست خارجي بايد فعال باشد و با قهر کردن نمي‌توانيم سياست‌هايمان را دنبال کنيم بايد در همه صحنه‌ها حضور داشته باشيم و ديدگاههايمان را به طور شفاف و منطقي و جدي بيان کنيم.وي با اشاره به نقش فرانسه در مذاکرات هسته‌اي به ويژه در زمان مذاکرات ايران با سه کشور اروپايي گفت: ضرورت داشت تا بنده با همتايان خودم در خصوص موضوع هسته‌اي صحبت کنم و با توجه به نقش محوري فرانسه در گذشته و اکنون نياز بود تا اين گفت‌وگو صورت گيرد و ما علاقمنديم فرانسه مجددا نقش آفريني خود را در مذاکرات داشته باشد. علاوه بر اين فرانسه شريک تجاري ايران است و نيز مي‌تواند در حوزه‌ي هسته‌اي شريک خوبي براي ايران باشد.

توهين به مقدسات از نظر ما محکوم است

ظريف در خصوص مبارزه با افراط و خشونت خاطرنشان کرد: افراط هم به معني اقدامات خشونت‌آميزي که در منطقه ما صورت مي‌گيرد و هم توهين به مقدسات که يکي از مظاهر افراط است، از نظر ما محکوم است و فرانسه جايي است که اين مساله جهاني به واسطه آن مطرح شده است. همچنين ضرورت دارد ايران حضور جدي در اين زمينه داشته باشد و مواضع شفافش در خصوص مبارزه با افراط در هر زمينه‌اي را بيان کند.وزير خارجه کشورمان گفت: در ديدار با وزير خارجه فرانسه بدون هيچ رو دربايستي موضع و ديدگاه ايران و تحليلمان در اين زمينه که اگر به ارزشها و مقدسات ديگران توهين شود، بذر تنفر و افراط پاشيده مي‌شود، بيان شد. جمهوري اسلامي همان‌طور که مقام معظم رهبري فرمودند: حرف منطقي و حساب دارد و اين حرف را بدون خجالت و نگراني از نگاه ديگران در همه‌ حوزه‌ها بيان مي‌کند. ما خطوط قرمز خود را کاملا رعايت مي‌کنيم و همزمان در عرصه‌ سياست خارجي حضور فعال داريم و با اسلام هراسي مقابله مي‌کنيم و خوشبختانه در شرايطي هستيم که اين تلاش‌ها در حال رنگ باختن است.

پياده‌روي با کري

ظريف در خصوص برخي تحليل‌ها و ارزيابي‌ها از پياده‌روي‌اش با جان‌کري در ژنو که در حوالي هتل محل مذاکرات صورت گرفت به خبرنگاران حاضر در مترو توضيح داد: پيشنهادي از طرف هيچ يک از دو طرف براي پياده روي وجود نداشت و صرفا به اين خاطر که ما جلسه‌اي بسيار طولاني با بحث‌هاي صريح و جدي داشتيم نياز بود تا اين بحث‌ها متوقف شود و به شکل ديگري ادامه پيدا کند اين اقدامات در ديپلماسي امري کاملا طبيعي است. البته ما در ژنو و هتل محل مذاکرات با اين مشکل مواجه بوديم که آنجا فاقد حياط و يا فضاي باز بود و با توجه به حضور خبرنگاران در نزديکي و مقابل هتل اين مساله به شدت از سوي رسانه‌ها مورد پردازش و انتقاد قرار گرفت. به هر حال رسانه‌ها از چنين مسائلي استقبال مي‌کنند و مي‌پسندند.وي گفت: مذاکره وقتي ساعت‌هاي زيادي ادامه پيدا مي‌کند پيشروي در آن تقريبا غير ممکن مي‌شود و نياز است تا از اقدامات مختلف براي خروج از آن فضا استفاده شود.

توقع دارم منافع ملي فداي ملاحظات جناحي نشود

وي خطاب به کساني که مي‌خواهند از اين مساله استفاده سياسي کنند، گفت: البته اين نوع استفاده‌ اشکالي ندارد. ما هم مشکلي نداريم. من هميشه گفتم مذاکرات ما يک حرکت ملي است و جناحي نيست و من هم هيچ وقت متعلق به جناح خاصي نبودم و هيچ وقت هم نخواهم شد. بنابراين دوستان مطمئن باشند من هيچ وقت برخورد جناحي نخواهم داشت. چون جناحي ندارم که براي اهداف آن بخواهم کاري انجام دهم. فقط از دوستان توقع دارم منافع ملي را فداي ملاحظات جناحي نکنند.

پاسخ ظريف به انتقادها
وزير خارجه با اشاره به انتقاداتي که از وي و از سوي برخي رسانه‌ها و مسوولان درباره پياده‌روي‌اش با جان کري در ژنو مطرح شده است گفت که فکر مي‌کنم بيش از اندازه به مسائل حاشيه‌اي پرداختن کمکي به بحث نمي‌کند. حرکتي که در ژنو صورت گرفت صرفا براي اين بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش‌آلودي که پيدا کرده بود خارج شود و البته با استفاده از هواي پاک فضاي مذاکرات تا حدودي تغيير کند.ظريف در خصوص انتقادات کريمي قدوسي و سوال او از وي در مجلس گفت: شايد آقاي کريمي قدوسي قانع نشد اما مجلس قانع شد.وي هم‌چنين گفت که شنيدم ديشب دوباره (آقاي کريمي قدوسي) ما را خوب نواخته است.وزير خارجه در مواجهه با تعداد زياد سوالات خبرنگاران گفت که اينجا در مترو طوري گرفتار شدم که نمي‌توانم از دستتان فرار کنم.او در پاسخ به اينکه چقدر از مترو براي رفت و آمد يا قبل از آمدنتان به وزارت خارجه استفاده مي‌کرديد؟ اظهار کرد: زماني که بيکار بوديم با همسرم از مترو براي رفتن به بازار استفاده مي‌کرديم که البته خيلي قصد خريد نداشتيم بيشتر براي تفريح به بازار مي‌رفتيم.يکي از مسافران خطاب به ظريف گفت ما شما را دکتر مصدق ايران مي‌دانيم و ممنون هستيم که از منافع ملي ايران به خوبي دفاع مي‌کنيد و آن را در نظر مي‌گيريد.

972 نمایش

نظر دادن