تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 دی 1393 ساعت 00:50

پيش‌بيني ولایتی از نتيجه مذاکرات هسته‌ای

ولايتي در پيش‌بيني نتيجه مذاکرات اظهار داشت: پيش‌بيني مذاکرات هسته‌اي کار آساني نيست اما اصولي که مي‌بينيم اين است که ايران از تکنولوژي، انرژي هسته‌اي و تحقيق و توسعه دست برنمي‌دارد چرا که اين امور تحت نظارت مقام معظم رهبري است و ايشان نيز اجازه نمي‌دهند که ايران در مذاکره از مواضع اصولي خود عقب‌نشيني کنند و مردم هم همين را مي‌خواهند چرا که براي حفظ استقلال و اقتدار بهاي سنگيني را پرداخته‌اند و حاضر نيستند آن را از دست بدهند.

علي‌اکبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل و رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگاران سياسي خبرگزاري فارس به تشريح تحولات منطقه‌اي، نقش ايران در منطقه و جهان، ارزيابي از کاهش قيمت نفت و روند مذاکرات هسته‌اي پرداخت که چکيده اين گفت‌وگو به شرح زير است:

داعش نتيجه طراحي مشترک آمريکا و صهيونيست‌ و عوامل آنان است
ولايتي با بيان اينکه داعش نتيجه طراحي مشترک آمريکا و صهيونيست‌ و عوامل آنان است، اظهارداشت: آنچه در عراق و سوريه از سوي گروه‌هاي تروريستي مانند داعش مشاهده مي‌کنيم در حقيقت نتيجه طراحي مشترک آمريکا، عوامل آنان در منطقه و صهيونيست‌ها است که سه ضلع مثلث طراحان توطئه تکفيري‌ها را تشکيل مي‌دهند که در قالب گروه‌ها و اشکال مختلفي مانند داعش، القاعده، النصره و... به افراطي‌گري مي‌پردازند.

اقدامات داعش احياي تفکر خوارج درصدر اسلام دانست
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام اقدامات داعش را احياي تفکر خوارج درصدر اسلام دانست و خاطرنشان کرد: اکنون نيز طراحان گروه‌هاي افراطي و تکفيري، بيگانگاني هستند که از وحدت مسلمانان صدمه ديدند و از اسلام انقلابي و سياسي هراس دارند درحالي که اسلام از سياست جدا نيست اما بيگانگان به دنبال جدايي اسلام و سياست هستند و مي‌خواهند به طور غير مستقيم دو مدل از اسلام شامل اسلام سياسي و اسلام غير سياسي ارائه دهند و بگويند اسلام غير سياسي مناسب‌تر است.

بيگانگان از الگو شدن ايران براي کشورهاي اسلامي احساس خطر کردند
وي با اشاره به هراس بيگانگان از الگو شدن ايران براي کشورهاي اسلامي اظهارداشت: بيگانگان و بدخواهان در برابر حکومت اسلامي که بر اساس مردمسالاري ديني شکل گرفته و جزء اولين نوع حکومت‌هاي اسلامي در تاريخ سياسي معاصر بود احساس خطر کردند که اين امر نه تنها براي منافعشان در ايران بلکه براي ساير کشورهاي اسلامي مضر است و ممکن است کشورهاي ديگر نيز از اين امر الگو بگيرند که همين طور هم شد بنابراين با روش‌هاي مختلف به مقابله با اين حکومت اسلامي و آثار آن پرداختند.

ستون فقرات داعش نيروهاي بعثي است
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه رهبران و ستون فقرات داعش نيروهاي بعثي هستند، تصريح کرد: بعثي‌ها در جنگ عليه ايران نشان دادند به هيچ مبناي انساني و الهي معتقد نيستند و اکنون همين افراد محاسن بلند گذاشتند، لباس‌هايي به سبک صدر اسلام پوشيدند و اعلام مي‌کنند که مسلمان واقعي هستند درحالي که به راحتي مردم را مي‌کشند و زجر مي‌دهند و فيلم‌هايي از کشتن افراد مختلف و بريدن سر خبرنگاران و افراد غير نظامي نشان مي‌دهند که دردآور است.

ائتلاف ضدداعش تشکيل دادند تا ميراث‌خوار شکست نيروهاي داعش باشند
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح فلسفه تشکيل ائتلاف ظاهري ضدداعش گفت: آنان به مدت 4 سال است که فعاليت خود را در سوريه شروع کردند و همه کار کردند و کم کم به عراق توسعه دادند؛ اما همين که احساس کردند از طريق نظامي نيز به نتيجه‌اي نمي‌رسند تصميم‌ گرفتند که ابتکار عمل را در دست بگيرند لذا اعلام مخالفت خود را نشان دادند و ظاهرا ائتلافي را تشکيل دادند اما عملا کاري انجام ندادند تا ميراث‌خوار شکست نيروهاي داعش باشند.

تشکيل‌دهنگان ائتلاف ضدداعش مسبب ايجاد گروه‌هاي افراطي هستند
وي با بيان اينکه تشکيل‌دهندگان ائتلاف ضدداعش مسبب ايجاد گروه‌هاي افراطي هستند، تاکيد کرد: به اين صورت که اگر داعش شکست خورد بگويند اقدامات ائتلاف ضدداعش موجب شکست داعش شده است بنابراين بايد در منطقه حضور داشته باشيم تا ديگر داعشي در منطقه حضور پيدا نکند و در عين حالي که به داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي توسط عواملشان کمک تسليحاتي مي‌کنند اما تظاهر مي‌کنند که اقداماتي را براي مقابله با داعش انجام مي‌دهند، درحالي‌ که تشکيل دهنگان اين ائتلاف اغلب کساني بودند که باعث به وجود آمدن اين گروه‌هاي افراطي شدند.

ورود افرادي از 80 کشور براي انجام کار تروريستي در سوريه
ولايتي در تشريح دخالت عوامل غربي در امور داخلي کشورها خاطرنشان کرد: آنان جايي که بتوانند با استفاده از عوامل داخلي کار خود را پيش ببرند خودشان دخالت مستقيم نمي‌کنند اما در سوريه موفق به اين کار نشدند و هنگامي که اقدامات خود را بي اثر ديدند کار نظامي را آغاز کردند.
وي ادامه داد: آنان ابتدا سعي کردند از نيروهاي معارض سوري عليه حکومت استفاده کنند و تشکيلاتي را به وجود بياورند اما موفق نشدند. بر اساس آمارهايي که منابع غربي منتشر کردند از نزديک به 80 کشور افرادي را به اين کشور وارد کردند تا کار تروريستي در سوريه انجام دهند.

بناي جمهوري اسلامي ايران حمايت از کشورهاي اسلامي است
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به بينش صحيح مقام معظم رهبري در حوزه سياست خارجي اظهار داشت: بناي ايشان و جمهوري اسلامي ايران از ابتدا بر حمايت از مبارزات مردمي به خصوص در کشورهاي اسلامي بوده است تا آنان بتوانند کشور خودشان را بر اساس آرمانهاي اسلامي از شر بيگانگان و عواملشان نجات دهند که بر اساس اين تدبير و سياست حکمت آميز بوده است که ايران به کمک مردم آمده و تاکنون ايران موفق بوده و آنان موفق نبودند.

کاهش تصنعي قيمت نفت روشي براي مبارزه با ملت‌هاي استقلال‌طلب است
ولايتي با بيان اينکه کاهش تصنعي قيمت نفت روشي براي مبارزه با ملت‌هاي استقلال‌طلب است، خاطرنشان کرد: آنان براي مبارزه با ملت‌هاي استقلال‌طلب به انواع شيوه‌ها متوسل شده‌اند که از آن جمله مي‌توان به ايجاد گروه‌هاي افراطي، تطميع کردن افراد يک حکومت و بکارگيري آنان عليه حکومت، تحريم کشوها و کاهش قيمت نفت به طور تصنعي با افزايش توليد نفت توسط کشورهايي که وابسته به آنان هستند اشاره کرد.
وي گفت:‌ آنان اين روش‌ها را به کار مي‌گيرند تا بتوانند به لحاظ سياسي، اجتماعي و اقتصادي و با بکارگيري تمام سيستم‌هاي تبليغاتي جنگ سياسي و اقتصادي به راه بيندازند تا ملت‌هايي که خواستار استقلال است را به هرشکلي که ممکن است شکست دهند.
وي با بيان اينکه توطئه نفتي اولين بار نيست که صورت مي‌گيرد، خاطرنشان کرد: آنان پيش از اين نيز از نفت به عنوان سلاح سياسي استفاده کردند و دولت‌هاي تحت امر آمريکا کاري براي منافع کشور خود انجام نمي‌دهند چرا که اگر قرار باشد کساني که اين اقدامات را انجام مي‌دهند از خودشان اختيار داشته باشند و در جهت منافع ملي خود گام بردارند، اين اقدامات را انجام نمي‌دادند اما اگر قرار شد تحت امر آمريکا باشند هرچه آنان بگويند انجام مي‌دهند.

ايران تجربه مقابله با توطئه‌هاي نفتي را دارد
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ايران تجربه مقابله با توطئه‌هاي نفتي را دارد، تصريح کرد: در زمان جنگي که به ما تحميل شده بود و ما نياز بسيار زيادي به هزينه‌هاي نفتي داشتيم شاهد بوديم مردم مقاومت کردند و جزاير فاو توسط رزمندگان تصرف شد و ايران اين تجربه را دارد و اهداف اساسي را به خاطر توطئه‌هاي اقتصادي ترک نمي‌کند.

کاهش قيمت نفت با فشار سياسي در دراز مدت ادامه نخواهد داشت
ولايتي با بيان اينکه کاهش قيمت نفت با فشار سياسي در دراز مدت ادامه نخواهد داشت، اظهارداشت: اگر قرار باشد آنان با فشار سياسي قيمت نفت را پايين بياورند اين مانند فشاري است که بر فنر وارد مي‌کنند و هنگامي که اين فشار را بردارند به جاي خود برمي‌گردد بنابراين در درازمدت اينگونه نخواهد بود هر چند آنها تا جايي که بتوانند و زورشان برسد اين کار را انجام مي‌دهند.

تجمع بيست ميليوني اربعين به اقرار رسانه‌هاي غربي بزرگترين تجمع بشري در تاريخ معاصر بود
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام تجمع بيست ميليوني اربعين را گوشه‌اي از ظرفيت‌ مسلمان دانست و اظهارداشت: اين هم از عنايات الهي بود که گوشه‌اي از ظرفيت‌هاي مسلمانان را به جهان نشان داد و خود رسانه‌هاي ارتباط جمعي غربي اقرار کردند که اين بزرگترين اجتماع بشري در تاريخ معاصر بود و مردمي با هدفي مشترک و ايماني راسخ و مجاهدت بدون اينکه از مرگ بهراسند و عددشان به بيست ميليون مي‌رسد به راه خودشان ادامه مي‌دهند و آنان محاسبه مي‌کنند چقدر بايد هزينه بدهند تا براي مقابله با اين ايمان و مقاومت عده‌اي مزدور استخدام کنند.
وي افزود:‌ بنابراين چنين محبت و جميعت جاي تقدير و ستودني در دنيا بي‌سابقه است به صورتي که بيگانگان نمي‌توانند با بالاترين سلاح که همانا بمب اتم است به مبارزه با همه مردم عراق، شيعيان و اهل تسنن که جمع بسياري از زائرين را تشکيل مي‌‌دادند، بپردازند در حالي که مردم تحت تاثير تبليغات تکفيري‌ها و داعشي‌ها قرار نمي‌گيرند و محوري که مردم را به اسلام وصل مي‌کند محبت اهل بيت است که در قرآن نيز بر اين امر تاکيد شده است.

نظام در عمل به شعار انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست پايبند است
ولايتي در ارزيابي تمديد شش ماهه مذاکرات هسته‌اي گفت: مذاکرات هسته‌اي بر اساس همان راهي که با تدبير مقام معظم رهبري مدظله العالي آغاز کرده بودند و در چارچوبي که ايشان تعيين کردند ادامه پيدا مي‌کند و مذاکرات جزء در اين چارچوبي که معظم‌له ترسيم کردند نمي‌تواند ادامه يابد و ايران از حق هسته‌اي خود نمي‌گذرد و اين شعاري که مردم مي‌دهند مبني بر اينکه انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست تنها يک شعار نيست و در عمل نظام به آن پايبند است.

طرف مقابل نمي‌خواهد ايران اقتدار صلح‌آميز داشته باشد
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: طرف مقابل نمي‌خواهد ايران اقتدار صلح آميز را داشته باشد چرا که فناوري هسته‌اي براي ايران اقتدار به همراه دارد و ايران هم نمي‌خواهد از اين توانايي در زمينه هسته‌اي در راستاي اقتدار نظامي استفاده کند بلکه در تلاش است در جهت اهداف صلح‌آميز اين کار را به پيش ببرد و ايران به عنوان يک کشور در حال توسعه و مسلمان که داراي تکنولوژي هسته‌اي است در تلاش است تا از منشا انرژي پاک و پايان‌ناپذير استفاده کند و خلاصه حرف آنها اين است که نمي‌خواهند ايران به عنوان کشور اسلامي به قدرت برسد و بنابراين مواضعي اتخاذ مي‌کنند که مغاير و مخالف قوانين بين‌المللي است.

رهبر انقلاب اجازه عقب‌نشيني ايران از مواضع اصولي در موضوع هسته‌اي را نمي‌دهند
ولايتي در پيش‌بيني نتيجه مذاکرات اظهار داشت: پيش‌بيني مذاکرات هسته‌اي کار آساني نيست اما اصولي که مي‌بينيم اين است که ايران از تکنولوژي، انرژي هسته‌اي و تحقيق و توسعه دست برنمي‌دارد چرا که اين امور تحت نظارت مقام معظم رهبري است و ايشان نيز اجازه نمي‌دهند که ايران در مذاکره از مواضع اصولي خود عقب‌نشيني کنند و مردم هم همين را مي‌خواهند چرا که براي حفظ استقلال و اقتدار بهاي سنگيني را پرداخته‌اند و حاضر نيستند آن را از دست بدهند.

ايران از خواست ملت‌ها در کشورهاي مسلمان حمايت مي‌کند
ولايتي در پاسخ به اين سوال که ارزيابي شما از نفوذ ايران از عراق تا يمن چيست؟ گفت: ايران از جهت ارتباط اعتقادي که با ملت‌‌ها و دولت‌هايي مانند عراق دارد تا جايي که مورد درخواست آنان باشد و بتواند به آنان کمک مي‌کند و کمک ايران متناسب با درخواست آنها صورت مي‌گيرد چرا که شاهد بوديم ايران در مبارزه با داعش به عراق کمک کرد و توانست تا حدي از اقدامات آنها جلوگيري کند و گام‌هاي بلندي برداشتند و غرض اين است که ارتباط ايران با کشورهاي اسلامي از سطح بالايي برخوردار است، ايران اعتقاد دارد که سرنوشت هر کشور بايد به دست مردم آن کشور نوشته شود حتي اگر آن کشور به ما بسيار نزديک باشد.

1180 نمایش

نظر دادن