تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 شهریور 1393 ساعت 10:32

ماجرای دلواپسان ورود موبایل در زمان دولت هاشمی

ˈسید محمد غرضیˈ نوشته است:هر وقت برای انجام کار جدیدی در مقابل برخی نهادها و ارگان ها ایستادگی کردم تا آن کار انجام شود مردم هم با اشتیاق و استقبال شان باعث شدند تا آن کار سریع تر به سرانجام برسد.

هفته نامه تجارت فردا: ˈسید محمد غرضیˈ نوشته است:هر وقت برای انجام کار جدیدی در مقابل برخی نهادها و ارگان ها ایستادگی کردم تا آن کار انجام شود مردم هم با اشتیاق و استقبال شان باعث شدند تا آن کار سریع تر به سرانجام برسد. در زمینه سیم کارت و موبایل نیز اگر مردم استقبال نمی کردند و اشتیاق نشان نمی دادند هیچ وقت نمی توانستیم با توجه به مقاومت هایی که وجود داشت شبکه بی سیم را وارد کشور کنیم.

وی می افزاید: در آن زمان مقاومت ها و دلواپسی های از سوی برخی نهادها و ارگان ها وجود داشت، چرا که برخی مسوولان تمایل نداشتند موبایل وارد کشور شود. با این حال بسیاری از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و عموم مردم کمک کردند تا شبکه بی سیم در کشور راه اندازی شد.

من در طول عمرم مدیون لطف مردم هستم.اگر امروز بیش از 120 میلیون مشترک تلفن همراه داریم مدیون کمک های مردم و علاقه زیاد آن ها به توسعه هستیم. چرا که می دانستم مردم خواهان توسعه و پیشرفت هستند.

متاسفانه در آن مقطع مخالفت های ستادی با ورود موبایل و سیم کارت در کشور بالا بود. اما ما در وزارت پست، تلگراف و تلفن ایستادگی کردیم تا شبکه بی سیم وارد کشور و فراگیر شود. به هر حال عده ای معتقد بودند ما به این کالا چون لوکس و تشریفاتی است نیازی نداریم. حتی اعتقاد داشتند با موبایل نه تنها شغلی ایجاد نمی شود بلکه باعث بروز مشکلات می شود.

به هر حال برخی در آن مقطع مقاومت می کردند و نمی خواستند بپذیرند توسعه شبکه مخابراتی زیربنای توسعه زیربناهای کشور است. بنده بسیار زحمت کشیدم تا به برخی افراد بفهمانم که یک سیم کارت از یک پیکان بهتر است، چرا که اعتقاد داشتم پیکان برای صاحبش هزینه های جانبی دارد و هرچند برخی از کارهایش را آسان می کند اما هزینه زاست.

در حالی که سیم کارت تلفن همراه با تسهیل در روند ارتباطات افراد جامعه بدون آنکه هزینه چندانی برای مشترک داشته باشد از هزینه های جانبی می کاهد. به تدریج تلاش کردیم با توجیه کردن و حرف زدن با نهادها و ستادهای مختلف کشور نشان دهیم موبایل یکی از نیازهای ضروری جامعه است. از سوی دیگر نیز فرهنگ سازی در این زمینه انجام می دادیم تا مردم با فرهنگ موبایل آشنا بشوند و بدانند با سیم کارت و موبایل می توانند بسیاری از مشکلات روزمره را برطرف کنند.

در آن زمان خاطرم هست که تازه موبایل را وارد کرده بودیم. در جلسه هیات دولت آقای فلاحیان که در آن مقطع وزیر اطلاعات بودند، آمدند به رئیس جمهور گفتند آقای هاشمی جالب است که گوسفند فروش ها نیز موبایل دارند. بنده از این مساله بسیار خوشحال شدم که تمام اقشار جامعه نسبت به موبایل استقبال نشان داده اند حتی افرادی که تصورشان را نمی کردیم زودتر از بقیه موبایل خریده اند.

اما آن ها برای تسهیل در کارهایشان متوجه شده بودند این وسیله تا چه میزان می تواند کارهایشان را آسان تر کند و از هزینه هایشان نیز بکاهد. از سوی دیگر حتی در آن زمان متوجه شدیم هرچقدر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه انجام می شود، تعداد بیشتری از مردم حتی افراد فقیر جامعه نسبت به تهیه سیم کارت و موبایل اشتیاق نشان می دهند. چرا که عده ای از مردم که از شهرها دور بودند می توانستند بسیاری از کارهایشان را از طریق موبایل انجام دهند. پس ترجیح می دادند هزینه ای برای سیم کارت و موبایل صرف کنند، شاید کمی قیمت آن سنگین بود اما مزایای بسیاری برایشان داشت و می توانستند با موبایل آسودگی خیال بیشتری داشته باشند.

1176 نمایش

نظر دادن