تاریخ انتشار: شنبه, 04 مرداد 1393 ساعت 23:48

طرح استيضاح اوباما در کنگره، بعد از تمديد مذاکرات!

بعد از تمديد مذاکرات هسته اي، جمهوريخواهان دورخيز خود را براي شکست مذاکرات آغاز کرده اند.

به گزارش آريا، ايران و گروه پنج به علاوه يک در پايان دور ششم مذاکرات هسته اي در وين، پايتخت اتريش، تصميم به ادامه اجراي برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) تا 24 نوامبر 2014 و اجراي همه تعهدات دو طرف گرفتند.

اما پس از تمديد اين مذاکرات، جمهوريخواهان تلاش خود را بر شکست مذاکرات آغاز کردند. در اولين اقدام پنج سناتور جمهوريخواه امريکا پيش نويس طرحي را ارائه دادند، که در آن از باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا خواسته شده، هرگونه توافق نهايي با ايران بر سر فعاليت هسته اي اين کشور را به تصويب کنگره برساند. اما اکنون آنها طرح هاي ديگري نيز در اين خصوص دارند.

تعيين ضرب الاجل براي مذاکرات
چند قانون گذار آمريکايي لايحه اي را به سناي اين کشور مبني بر تعيين آخرين ضرب الاجل براي حصول توافق هسته اي با ايران ارائه کرده اند.
به گزارش  پايگاه خبري «آرگوس مديا»، 6 سناتور جمهوري خواه لايحه اي را به سناي آمريکا ارسال کرده اند که بر اساس آن 28 نوامبر (7 آذر) به عنوان مهلت پاياني براي مذاکره هسته اي با ايران باشد.
بر اساس اين گزارش، «باب کراکر»، سناتور جمهوري خواه ايالت تنسي که رهبري ائتلاف فوق را بر عهده دارد خواهان اعمال تحريم عليه ايران در صورت نرسيدن به توافق هسته اي شده ست.
کراکر در اين زمينه گفت:« ضرورت دارد که در اين مرحله مشخص گردد ديگر تمديدي در کار نخواهد بود.»
اين منبع خبري نوشت: اگر آژانس اطلاعات ملي آمريکا همراهي ايران در مسير توافقات صورت گرفته را تاييد نکند، تحريم هايي که تا کنون برطرف شده اند مجددا برقرار خواهند شد.

تلاش جمهوريخواهان براي شکست مذاکرات
جنيفر روبين در روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تمديد زمان مذاکرات هسته اي مي نويسد: نکته جالب در تمديد اين مذاکرات آن است که کنگره از رئيس جمهوري اوباما و وزير امور خارجه اش در اين زمينه حمايت نمي کند. بنابراين نشانه ها حاکي از آن است که کاخ سفيد در ماه نوامبر که به ادعاي او در آن زمان هم توافقي صورت نمي گيرد تحت فشار قرار خواهد گرفت.
اکثريت کنگره و نمايندگان هر دو حزب طي سال گذشته برخواسته هاي خود از جمله از بين بردن سانتريفيوژها و متوقف شدن تاسيسات فردو و اراک تاکيد کرده اند. آن ها همچنين خواهان شفاف شدن فعاليت هاي گذشته ايران مي باشند. بنابر اين رسيدن به هر توافقي با ايران که اين خواسته ها را در نظر نگيرد مورد قبول کنگره نخواهد بود و لذا تحريم ها نه تنها به قوت خود باقي خواهند ماند بلکه نمايندگان دو حزب بر اعمال تحريم هاي جديد هم اصرار خواهند کرد.
براد شرمن نماينده جمهوريخواه مجلس با انتقاد از سياست هاي اوباما مي گويد: ما اکنون در خصوص چانه زني با ايران در موقعيت ضعيفي قرار گرفته ايم و پس از ده ها سال تحريم مي بينيم که اين روزها اقتصاد ايران بازسازي و روبه رشد است.
وي مدعي شد هر توافقي با ايران بايد به نحوي باشد که ثابت کند تهران سال ها با ساخت سلاح هسته اي فاصله دارد.
جنيفر روبين با ذکر مطالب ديگري به نقل از نمايندگان کنگره مي نويسد: "در واقع اوباما با اجازه ندادن به تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران کار را بر دولت خود سخت تر کرده است چرا که اکنون اهرمهاي فشار کمتري براي چانه زني در مذاکرات در درست دارد و اين امر رسيدن به توفق نهايي را غير ممکن مي کند.
کنگره نيز قطعا از يک توافق بد و ناقص حمايت نخواهد کرد. علاوه بر آن بعد از انتخابات ميان دوره اي ديگر نمايندگان کنگره بهانه اي براي تصويب نکردن تحريم هاي جديد ندارند. از اين رو اوباما با مشکل بسيار جدي تري مواجه است .
ايران هم ديگر حاضر به امتياز دادن نيست و با اين وضعيت جان کري مي تواند به مذاکرات در وين ادامه دهد و منتظر آمدن کنگره جديد باشد."
نشريه نشنال پست هم طي مقاله اي به قلم جاناتان کي مي نويسد:"هر گونه توافقي بر سر برنامه هاي هسته اي با ايران بايد شامل پايان دادن به کمک هاي تهران به جنبش حماس باشد. نقش تخريب کننده ايران در خاورميانه بايد بخشي از توافق نهايي با ايران باشد. اين گزارش مي افزايد بيشتر موشک هايي که حماس استفاده مي کند از ايران يا سوريه آمده است .
تهران با اين کمک ها نفوذ زيادي در منطقه پيدا کرده است . البته ايران براي رسيدن به توافق هسته اي چنين شروطي را قبول نخواهدکرد اما نرسيدن به توافق بهتر از يک توافقي است که به ايران اجازه دهد به نقش خود در خاورميانه ادامه دهد.

طرح استيضاح اوباما در کنگره
 "دان فيفر" از مشاوران ارشد اوباما، گفت که کاخ سفيد چشم انداز استيضاح در مجلس نمايندگان را که تحت کنترل جمهوري‌خواهان بوده بسيار بيشتر از ديگران در واشنگتن که آن را غير محتمل مي‌دانند، جدي گرفته است.
وي به اين نکته اشاره کرد که "سارا پالين" فرماندار سابق ايالت آلاسکا که طرفداران زيادي در ميان حزب محافظه‌کار "تي‌پارتي" دارد، خواستار استيضاح اوباما شده و بخش عمده‌اي از جمهوري‌خواهان نيز از اين موضوع حمايت کرده‌اند.
وي که در جمع خبرنگاران در برنامه صبحانه در کريستين ساينس مانيتور صحبت مي‌کرد، گفت: من نظرسنجي امروز را ديدم که بخش عمده‌اي از جمهوري‌خواهان اعلام کردند که از استيضاح اوباما حمايت مي‌کنند. بسياري از مردم در اين شهر به اين موضوع مي‌خندند اما من اين احتمال را بي اهميت نمي‌دانم.
فيفر گفت که تصميم "جان بينر" رئيس جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان براي طرح دعوي عليه اوباما به دليل استفاده از اقدامات اجرايي، احتمال پيشبرد استيضاح در آينده را افزايش داده است.
 صورتي که اوباما اقدام اجرايي را براي متوقف کردن اخراج مهاجران غير قانوني که ارتباطات قوي و خويشاوندان تبعه آمريکايي دارند، اتخاد کند، احتمال استيضاحش بيشتر مي‌شود.
بر اساس نظرسنجي که روز جمعه توسط سي‌ان‌ان/او‌آر‌سي انجام شده، اکثريت مردم آمريکا گفته‌اند که اوباما نبايد استيضاح شود.
دو سوم سوال‌شوندگان با استيضاح اوباما مخالف بوده حال آنکه 35 درصد با آن اعلام موافقت کرده‌اند.
اين در حالي است که 60 درصد جمهوري‌خواهان گفته‌اند که از پيشبرد استيضاح عليه اوباما حمايت مي‌کنند. بيش از نيمي از نمايندگان مستقل و 13 درصد دموکرات‌ها نيز گفته‌اند که خواستار استيضاح اوباما هستند.
در سال 1998، مجلس نمايندگان آمريکا "بيل کلينتون" رئيس جمهور سابق را استيضاح کرد اما مجلس سنا که نيز تحت کنترل جمهوري‌خواهان بود، وي را تبرئه کرد. البته باراک اوباما صحبت‌ها درباره استيضاح خود را بي‌اهميت توصيف کرده است.
وي اخيرا در تگزاس گفت: شما از برخي از آنها مي‌شنويد که مي‌گويند از وي شکايت کنيد، او را استيضاح کنيد. واقعا؟ براي چه؟ [به اين خاطر که] کارم را انجام مي‌دهم؟

طرح ضد ايراني سنا
از سوي ديگر سناتورهاي آمريکايي در تلاشند اختيارات کاخ سفيد را براي دسترسي ايران به 2.8 ميليارد دلار از دارايي‌هاي مسدود شده‌اش د رمهلت تمديد شده مذاکرات هسته‌اي محدود کنند.
اين خبر را پايگاه خبري «واشنگتن‌فري‌بيکن» به استناد نسخه‌اي از اين طرح که در اختيار آن قرار گرفته منتشر کرده و افزوده سناتورها خواهان آن هستند که دولت تضمين بدهد تهران اين دارايي‌ها را صرف حمايت مالي از تروريسم نخواهد کرد.
اين طرح که هفته آينده ارائه خواهد شد در واکنش به تصميم دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا است که قرار است 2.8 ميليارد دلار ديگر از دارايي‌هاي مسدود شده ايران را در مهلت 4 ماهه تمديد مذاکرات هسته‌اي آزاد کند.
قانونگذاران مجلس سنا در طرح مورد نظر تصريح کرده‌اند در صورتي که کاخ سفيد نتواند تضمين کند دارايي‌هاي آزاد شده در جهت حمايت از فعاليت‌گروه‌ها يا دولت‌هايي مانند حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامي فلسطين و دولت بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه استفاده نمي‌شود از اعطاي آن به ايران جلوگيري خواهند نمود.

برچيده شدن تحريم ها را کنگره انجام مي دهد
وندي شرمن در گفتگو با کريستين امانپور مجري شبکه تلويزيوني سي ان ان به تحرکات اخير کنگره درباره مذاکرات هسته اي با ايران واکنش نشان داده است.

مجري سي ان ان پرسيد برخي از ايراني ها و برخي از آمريکايي ها مي ترسند چرا که اين تحريم ها پيچيده هستند و کنگره آنها را وضع کرده است. بنابراين برچيدن اين تحريم ها بسيار دشوار است.اکنون اعضاي ارشد سنا با ارسال نامه اي خواهان برچيده شدن تحريم ها نيستندبلکه مي خواهند تحريم هاي بيشتري اعمال شود.آمريکا براي رفع تحريم ها تا چه حد با مشکل روبرو است؟
مسئول تيم مذاکره کننده هسته اي آمريکا گفت:ما در وهله اول به ايران و به صورت علني گفتيم تحريم ها را به حالت تعليق در مي آوريم و نگفتيم آن را برمي چينيم زيرا ما بايد ببينيم آيا ايران آنچه را که توافق کرده است،اجرا مي کند و با گذشت زمان نيز از اين توافقات تبعيت مي کند. آژانس بين المللي انرژي هسته ا ي نيز نقش بسيار مهمي در اينجا دارد.آنها اقداماتي را که ايران انجام مي دهد،راستي آزمايي مي کند و براساس پروتکل الحاقي خواهد گفت تاسيسات اعلام نشده وجود ندارد.
وي گفت:همه اين گام ها بايد قبل از مراجعه ما به کنگره و درخواست براي برچيدن تحريم ها انجام شود. بنابراين من فکر مي کنم ما مقداري وقت داريم. اگر افراد به توافق موقت شش ماه به عنوان نخستين گام برگردند مي بينند ايران به همه تعهدات خود عمل کرده است.ايران غني سازي بيست درصدي را متوقف کرد. برخي از ذخاير خود را کاهش داد و به تاسيسات خود اجازه پيشروي بيشتر را نداد.اين تبعيت به اعتماد افزود است اما کافي نيست. بنابراين ما اميدواريم در صورت توافق و تبعيت اعتماد به اندازه کافي افزايش يابد و کنگره بتواند آن را حس کند.آنچه که ما به طرف ايراني گفتم اين بود که کيفيت توافق آنها همه چيز را ممکن مي کند.
مجري سي ان ان پرسيد در صورتي که به توافق معقول برسيد.ظاهرا اروپايي ها به کنگره گفتند آنها در صورتي که به اين اعتقاد برسند توافق منطقي صورت گرفته است، بر تحريم ها اصرار نخواهند ورزيد. آيا شما نگران هستيد در صورتي که کنگره گام هاي بيشتري در پيش گيرد،اتحاد جامعه بين المللي مي شکند؟
وندي شرمن گفت:ما در اين مذاکرات از نزديک به مشورت با آنها ادامه مي دهيم.همانطور که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفته است ما نمي خواهيم تحريم ها مانع بر سر اين مذاکرات شود.ما نمي خواهيم تحريم هاي اضافي اعمال شود زيرا فکر مي کنيم اين مذاکرات را با حسن نيت حفظ کنيم اما کنگره نقش مهمي دارد.مسلما هر نوع برچيده شدن تحريم را کنگره انجام مي دهد.تحريم ها ما ،اتحاديه اروپا و تحريم هاي شوراي امنيت با يکديگر مرتبط هستند. بنابراين در صورتي که آمريکا تحريم ها را تعليق کند و برنچيند،براي اتحاديه اروپا امکان پذير نيست هر کاري را که مي خواهد،انجام دهد زيرا سيستم بانکي و مالي ما ، تحريم هاي نفتي ما اثر عميقي دارند اما تعليق تحريم ها آغاز راهي است که به ايران منافعي (لغو تحريم ها )را که بدنبال آن است،مي دهد.

921 نمایش

نظر دادن