تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 تیر 1393 ساعت 11:03

آیا منظور هاشمی ذوب در ولایتها بود؟

رادیو گفت و گو با برپایی مناظره ای به نقد و بررسی تعبیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که "جدید الاسلام ها به جان انقلاب افتاده اند" پرداخت.

به گزارش آخرین نیوز، متن این مناظره رادیویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در پی می آید:

مناظره رادیویی پیرامون تعبیر "جدید الاسلام ها" با حضور یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی کارگزاران، حسین کنعانی مقدم تحلیل‌گر مسائل سیاسی، احمد رضا دستغیب عضو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از رادیو گفت وگو پخش شد.

در ابتدای این مناظره، "یدالله طاهرنژاد" با بیان اینکه به نظر می‌رسد منظور آقای هاشمی از تعبیر جدیدالاسلام، کسانی هستند که نگاه جدیدی به اسلام و انقلاب اسلامی دارند اظهار کرد: این افراد تحلیل جدیدی از اسلام، انقلاب اسلامی در روند تحولات جامعه ارائه می‌دهند به نحوی که این نگاه با منویات امام(ره) و رهبری در موارد متعدد متعارض است.

این عضو شورای مرکزی کارگزاران گفت: نوع نگاهی که آن‌ها به امام و انقلاب اسلامی دارند، به نوعی متعارض و دارای انحراف از اهداف انقلاب و منویات امام و رهبری است. این افراد در حالی‌که نگاهشان با نگاه اصلی حاکم بر انقلاب زاویه دارد، میدان‌داری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که کسی از نگاه اصلی که باعث پیدایش انقلاب شد دفاع کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به نظر می‌رسد که صاحبان این نگاه نفوذ زیادی در رسانه‌ها از جمله رسانه‌های دیداری و شنیداری دارند و فضایی که آن‌ها در اختیار دارند بیشتر از فضای دیگر جریان‌های سیاسی است و ممکن است این نفوذ رسانه‌ای و شنیداری بر نسل جدید تاثیر بگذارد، به نحوی که مسیر انقلاب را دچار خدشه کند.

وی افزود: انقلاب با مجاهدت‌های زیادی به پیروزی رسیده و از این بابت آقای هاشمی رفسنجانی در مورد خطر جدیدالاسلام‌ها هشدار می‌دهد چرا ایشان معتقدند که با حاکم شدن چنین نگاهی ،انقلاب دچار آفت می‌شود.

این عضو شورای مرکزی کارگزاران در پاسخ به این سوال که اصل رویش و زایش در انقلاب مفید است یا نه؟ گفت: نفس اینکه به صورت مطلق رویش را مثبت و یا منفی بدانیم نیاز به توضیح دارد. رویش بستگی دارد که در چه بستری، در چه محلی و زمانی شکل بگیرد. برخی از رویش‌ها در راستای اهداف اصلی انقلاب است و باعث تقویت آن می‌شود ولی ممکن است برخی دیگراز رویش‌ها رشد اهداف اصلی را کند و برای آنها مزاحمت ایجاد کنند.

وی افزود: اگر رویش در جایی صورت بگیرد که برای تنه اصلی مزاحمت ایجاد کند این رویش مورد علاقه باغبان و نگهبان نیست.

این عضو شورای مرکزی کارگزاران با تاکید بر اینکه باید رویش‌هایی را تقویت کنیم، که به بدنه تنومند انقلاب اسلامی آسیب نزنند و باعث تقویت و باروری این درخت شوند گفت: این گونه رویش‌ها باعث می‌شوند که انقلاب و این شجره طیبه زیباتر و پرمحصول‌تر شود؛ در حال حاضر نگرانی از رویش‌هایی است که بر تنه می‌نشینند و ایجاد مزاحمت و رشد را کند و حرکت اصلی را منحرف می‌کنند.

طاهرنژاد در پاسخ به سوال کنعانی مقدم یکی از مهمان‌های برنامه مناظره مبنی بر اینکه چه کسی تشخیص می‌دهد که یک رویش نیاز به هرس دارد و یا اینکه باید این رویش را تقویت کرد، گفت: اگر این رویش‌ها در راستای تقویت انقلاب اسلامی باشد امر مفیدی است و باید از این موضوع خوشحال بود ولی برخی از این رویش‌ها و جریان‌ها بازدارنده و باعث ایجاد رکود در حرکت نظام و انقلاب هستند.

وی ادامه داد: درست است که در ارتباط با این رویش‌ها نظارت وجود دارد اما نکته این است که ممکن است در برخی از مواقع این نظارت کامل نباشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه اگر این افراد قدرت سیاسی ندارند چگونه نفوذ رسانه‌ای دارند، گفت: لزوما نفوذ رسانه‌ای همراه با قدرت سیاسی نیست و نفوذ به انواع مختلف ممکن است شکل بگیرد. ممکن است آنها این نفوذ خود را در کوتاه مدت نشان ندهند ولی به مرور آثار زیان‌باری را برای جامعه به همراه دارند.

طاهرنژاد با اشاره به روی کارآمدن دولت یازدهم گفت:‌ در حال حاضر در فضای سیاسی کشور، فضایی رقم خورده که گرایش‌های مختلف سیاسی در عرصه حضور دارند و ارتباط و تعامل منطقی بین‌ آن‌ها شکل گرفته است، باید این فضا را پاس بداریم به نحوی که همه صداها و نگاه‌ها شنیده و مطرح شود؛ جامعه نیز صداهای مختلف را می‌شنود وخود قضاوت می‌کند.

وی در مورد هشدارهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد جدید الاسلام‌ها تاکید کرد : هاشمی بیش از نیم قرن از فعالیت سیاسی خود را در خدمت انقلاب، نظام، امام و رهبری معظم بوده‌اند و به تحولات سیاسی و اجتماعی نگاه عمیقی دارند و وقتی که خطری را گوشزد می‌کنند،‌ حتما برای آن مصادیق جدی قایل‌اند و باید منتظر ماند تا در اظهارنظرهای بعدی‌شان در مورد بحث جدیدالاسلام‌هایی که مطرح کرده‌اند توضیح بیشتری دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که چقدر فضای به وجود آمده در صحنه سیاسی کشور را امیدبخش برای رفع نگرانی‌هایی که در ارتباط با جدیدالاسلام‌ها مطرح شده می‌داند، ادامه داد: در حال حاضر جریانی به نام داعش در زیر گوش ما شکل گرفته که به نام مقدسات جنایت‌های عظیمی را انجام می‌دهد و پشت سر این جنایت‌ها در نماز جمعه برای مردم خطبه می‌خوانند.

وی با تاکید بر اینکه باید خطر جدیدالاسلام‌ها را در داخل و خارج از کشور جدی گرفت افزود :‌ رهبری معظم در جمع کارگزاران نظام از دولت و گروه مذاکره کننده حمایت جدی و قوی کردند در حالیکه یک هفته قبلش از تریبون مجلس عده‌ای از نمایندگان، اعضای بلند پایه دولت و شخص رییس جمهور را متهم به براندازی و جاسوسی کردند و این مسائل از سوی کسانی مطرح شد که خود را مقدس می‌دانند.

طاهرنژاد گفت: باید نسبت به خطری که هشدار داده شده واکاوی شود و دید این خطر چیست و چه کسانی عامل این خطر هستند.

این عضو شورای مرکزی کارگزاران در مورد نحوه برخورد با خطر جدیدالاسلام‌ها با توجه به تعریفی که از این موضوع ارائه داده اظهار کرد: تشخیص و برخورد به موقع با هر جریان سویی می‌تواند خسارات و تبعات آن جریان را کم کند و در واقع انقلاب با حداقل خسارات از تبعات این موضوع در امان باشد.

وی در مورد اظهارنظر کنعانی مقدم یکی از مهمانان این مناظره که معتقد بود برای برخورد با این‌گونه خطرات جراحی سیاسی لازم نیست و با قانون امکان برخورد وجود دارد، گفت: من نیز این موضوع را قبول دارم به شرطی که تلاش کنیم که امکان عملیاتی شدن قانون به شکلی که در قانون مادر آمده تحقق پیدا کند .

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت:‌ مقام معظم رهبری فرمودند "ما در یک پیچ بزرگ تاریخی قرار داریم که مسیر پر فراز و نشیبی دارد و برای گذر از این پیچ نیاز به هم‌افزایی انرژی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور، داریم". ما در این برهه تاریخی باید با توجه به نگاه رهبری تلاش کنیم هرچه بیشتر از تفرقه نیروهای انقلاب جلوگیری کنیم و کشور را با تعامل اداره کنیم تا از این حواشی که به نوعی مسیر حرکت نظام را تهدید می‌کند در امان باشیم.

حسین کنعانی مقدم در ادامه این مناظره در مورد صحبت‌های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با جدید السلام و اینکه عده‌ای قدرت را برای خود می‌خواهند، حسرت قدرت دارند و از آن دل نمی‌کنند،‌ اظهار داشت: کم و بیش ملت ایران با ادبیات هاشمی رفسنجانی آشنا است. ایشان هرچند وقت یک بار از الفاظ و کلماتی استفاده می‌کنند که هم جنجال سیاسی به همراه دارد و هم باعث ایجاد فضای بحث و گفتگو بین صاحب نظران می‌شود.

وی با اشاره به تعریف‌هایی که از واژه جدیدالاسلام می‌توان ارائه داد، گفت : ممکن است منظور از کسانی باشند که به تازگی به اسلام گرایش پیدا و مسلمان شده‌اند که در این صورت به کار بردن عنوان جدید الاسلام برای آنها باعث افتخار است. معنی دیگری که از جدیدالاسلام می‌توان برداشت کرد اینکه برخی از افراد با توجه به شرایط زمان و مکان نگاه جدیدی از اسلام را ارائه می‌کنند و شاید بتوان گفت خیلی از صحبت‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فضای فرهنگی کشور در دوران مسئولیت خود و بعد از دوران مسئولیت حرف‌های جدیدی از اسلام بود. مثلا برخی از مباحث فرهنگی که در ارتباط با حجاب، ازدواج موقت و مسائل اینچنین در خطبه‌های نماز جمعه مطرح می‌کردند حرف‌های جدیدی بود.

وی گفت: البته باید توجه داشت که از ویژگی فقه تشیع این است که متناسب با شرایط روز و مسائل مبتلا به آن، فقها حکم می‌دهند و ما در این راستا شاهد احکام مستحدثه هستیم .

دبیرکل حزب سبز ادامه داد: شاید بتوان گفت که منظور از جدیداسلام کسانی هستند که در رقابت‌های سیاسی کنار زده شده‌اند و تلاش دارند سابقون امر سیاست را کنار بگذارند و خود در عرصه حضور پیدا کنند که البته این نوع رقابت، طبیعت ساختار سیاسی در تمام دنیا است و این طبیعی است که در یک کشور رویش و زایش وجود داشته باشد ،افراد جدید به صحنه بیایند و بخواهند قدرت را از قدیمی‌ها بگیرند. ما نباید از این موضوع نگران باشیم و از سویی دیگر نباید اسلام کسانی که جدید وارد صحنه می‌شوند را زیر سوال ببریم چرا که ما ملاک حق و باطل نیستیم و نمی‌توانیم بگوییم چه کسی مسلمان هست یا نیست.

وی ادامه داد: در رقابت‌های سیاسی خیلی‌ها برای کسب قدرت رقابت می‌کنند مثلا احزاب و تشکل‌های سیاسی با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند افکار و اندیشه‌های خود را بیان کنند و در حاکمیت اجرا کنند. مثلا خود هاشمی بارها در انتخاب‌های مختلف شرکت کرده و برای کسب قدرت و خدمت وارد صحنه شده است.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اینکه قدرت برای قدرت باشد خوب نیست. اما اینکه راه را ببندیم و کسانی که در قدرت هستند مانع ظهور و بروز نیروهای جدید در عرصه شوند و به آن‌ها برچسب جدیدالاسلام بزنند امر مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه با این کار، عملا انقلاب را به وارثان آن که نسل سوم و چهارم هستند تحویل نداده‌ایم و در دست خود نگه داشته‌ایم افزود: براساس روند دموکراسی و مردم‌سالاری دینی که در کشور وجود دارد باید انتقال قدرت به نسل جدید و نسل‌های بعدی صورت بگیرد و در کنار مسئولیت به آن‌ها قدرت داده شود چرا که اگر قدرت به آن‌ها ندهیم کاری از آن‌ها برنمی‌آید و نمی‌توانند مسوولیتشان را به خوبی انجام دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد:‌ متاسفانه در کشور افرادی هستند که احساس می‌کنند انقلاب اسلامی و قدرت در انحصار آن‌هاست و اگر قدرت از دست آن‌ها گرفته شود انقلاب اسلامی با مشکل مواجه شده است.

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: کسانی مثل هاشمی که در قدرت هستند باید قبل از اینکه قدرت را از آن‌ها بگیرند، با مدیریت مناسب انتقال قدرت به دیگران را انجام دهند چراکه وقتی فقط دایره محدودی در کشور در عرصه قدرت حضور داشته باشند در چنین فضایی چرخش قدرت و نخبگان معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند.

وی افزود: در رقابت‌های سیاسی برخی از افراد نیز در این عرصه حضور پیدا می‌کنند که دیگران را کنار بگذارند و خود در مسند قدرت قرار بگیرند؛ برخی از این افراد تازه به دوران رسیده هستند و عقبه سیاسی و مبارزاتی چندانی ندارند ولی مدعی شیخ‌الاسلامی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در مقطعی در صحنه سیاسی کشور عده‌ای به نام اسلام وارد عرصه شدند ولی در عمل بر علیه اسلام حرکت کردند. خطوط انحرافی ایجاد کردند چنان‌که ما در 8 سال گذشته شاهد اینگونه موارد بودیم.

وی با اشاره به انتقاد "مقام معظم رهبری" از افراطی‌گری و اینکه باید در مسیر اعتدال حرکت کرد، گفت: ‌کسانی نیز در دولت جدید هستند که مدعی مسائلی می‌شوند که با چیزهایی که در گذشته مطرح می‌شود مغایرت دارد و دیگران را قبول ندارند و خود را شاخص می‌دانند.

کنعانی مقدم ادامه داد: از سوی دیگر در عرصه سیاست کسانی نیز هستند که قرائتشان از اسلام نوع دیگری است و با آن نگاهی که حضرت امام(ره ) و رهبر انقلاب به اسلام و انقلاب اسلامی دارند مغایر است. نگاه آنها با نگاه امام و رهبری به حکومت اسلامی، رای مردم و اثرگذاری رای مردم در مردم‌سالاری دینی متفاوت است و شاید منظور هاشمی از جدیدالاسلام‌ها این افراد باشند.

دبیرکل حزب سبز افزود: شخصیت‌ها و افرادی در زمان مبارزات انقلاب بودند که وقتی از آن‌ها خواسته می‌شد بیانیه امام را تایید کنند؛ حاضر نبودند این کار را کنند ولی اکنون مدعی ذوب بودن در ولایت، و پرچمداری انقلاب و آرمان‌های آن هستند. در حالیکه هیچگونه صبغه انقلابی در آن‌ها نمی‌بینیم،‌ مثل دوران جنگ و دفاع مقدس که خیلی‌ها در این عرصه حضور داشتند ولی بعد از دفاع مقدس عده‌ای که در این عرصه حضور نداشتند؛ به نحوی رفتار کردند که گویی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز فرمانده‌تر هستند و تحلیل‌ها و مطالبی را مطرح می‌کنند که اصلا صحت ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: کسانی مثل آیت‌الله هاشمی که در قدرت حضور داشته و دارند باید انتقال قدرت به نسل جدید را مدیریت کنند تا آن‌ها مسئولیت‌پذیری همراه یا قدرت داشته باشند چراکه نمی‌توان به نسل جدید مسئولیت دفاع از انقلاب وحل بحران‌های مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را بدهیم ولی این مسئولیت بدون قدرت باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شاید آیت‌الله هاشمی تصور می‌کند که اگر قدرت به نسل جدید منتقل شود ممکن است در پی این انتقال قدرت، انقلاب منحرف شود و یا زمین بخورد و در این راستا ممکن است نسل جدید را جدیدالاسلام عنوان کند که این نوع خطاب کردن اشتباه است.

وی در واکنش به اظهارات طاهرنژاد که معتقد بود که جدیدالاسلام‌ها قدرت رسانه‌ای زیادی دارند، گفت: اگر بخواهیم صحبت طاهرنژاد را بپذیریم که جدیدالاسلام‌ها قدرت رسانه‌ای بیشتری از دیگر جریان‌ها دارند باید پرسید چه کسی به آن‌ها این قدرت را داده است؟

کنعانی مقدم ادامه داد: آیت‌الله هاشمی مدتی رییس جمهور، رییس مجلس و ‌رییس مجلس خبرگان بودند و اکنون نیز رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و بخشی از قدرت را در اختیار دارند. درواقع جزء والسابقون السابقون هستند. باید از ایشان پرسید که اینها(جدیدالاسلام‌ها) که اشاره می‌کند قدرتشان را از چه کسی گرفته‌اند؟ و اگر به اشتباه به آن‌ها این قدرت داده شده؟ آیا هاشمی خود زیر سوال نمی‌رود و اینکه چرا این فضا را ایجاد کرده‌اند که آن‌ها به قدرت برسند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: این سوال مطرح است که آیا گرفتن قدرت مذموم است یا نه؟ اگر مذموم است چرا خیلی‌ها آن را گرفته‌اند ولی اگر خوب است باید فضا را باز کنیم تا این انتقال قدرت صورت بگیرد و این امر مدیریت شود و در واقع با مدیریت به کسانی واگذار شود که لیاقت تداوم انقلاب اسلامی را داشته باشند.

کنعانی مقدم افزود: یک گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد و یک رفتار انقلابی. مثلا احمدی‌نژاد در ابتدا به نظر می‌رسید که گفتمانشان انقلابی است ولی رفتارشان انقلابی نبود و زاویه داشت.

وی ادامه داد : کسانی که گفتار انقلابی را مطرح می‌کنند باید رفتار انقلابی نیز داشته باشند چراکه انقلابی بودن کافی نیست بلکه انقلابی ماندن مهم است.

دبیرکل حزب سبز در مورد اینکه چه رویش‌هایی ممکن است برای انقلاب خطرناک باشد،‌ گفت:‌ رویش‌هایی که مبتنی بر انقلاب باشد و در راستای اهداف آن شکل بگیرد ارزشمند هستند و به نظر می‌رسد نگرانی هاشمی بیشتر معطوف به کسانی است که به نام اسلام و انقلاب می‌خواهند تیشه به ریشه اسلام و انقلاب بزنند؛ افرادی که با مبانی انقلاب که باعث احیای اسلام شد زاویه دارند، کسانی که عنوان ثقه‌الاسلام و حجت‌الاسلام را دارند ولی برخی از مبانی انقلاب را قبول نداشته و تعابیر جدیدی را مطرح می کنند که با روح حاکم بر انقلاب اسلامی در تعارض است.

وی با تاکید بر اینکه هاشمی باید این موضوع را به صورت شفاف‌تر بیان کنند و مصادیق آن را اعلام کنند و مردم نیز این توانایی را دارند که این افراد را بشناسند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعتقاد بر اینکه انقلاب ما یک انقلاب دینامیک است و نه استاتیک افزود: ضرورت چنین حرکتی ظهور و بروز چهره‌ها و جریان‌های جدیدی است که به تداوم انقلاب کمک کمند و راه انقلاب را برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف ادامه دهند. پس ایجاد فضای جدید و حضور چهره‌های جدید در صحنه یک مزیت برای انقلاب است و نباید نگران باشیم، بلکه باید مراقبت کنیم که به صورت مدیریت شده قدرت را به این افراد منتقل کنیم تا مسئولیت همراه با قدرت داشته باشند.

کنعانی مقدم در مورد نحوه مواجه شدن با جدیدالاسلام‌ها با بیان اینکه ما به دنبال اسلام تکفیری نیستیم و نباید بگذاریم که اسلام تکفیری در نظام ما شکل بگیرد گفت: در کشور به نام اسلام با برخی از مسائل مثل ماهواره با روش‌های غلط مبارزه کردند که نتیجه این مبارزه این شده که یک فرد روستایی هم درپشت بام خانه‌اش دیش ماهواره دارد در حالی‌که ما باید این مسائل را مدیریت می‌کردیم. مدیریت کلان کشور در برخورد با مسائل به جای نفی کردن بدون استدلال باید مشکلات را و معضلات را مدیریت کند چراکه مبارزه صرف در برخی از مسائل جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه ما در ارتباط با نحوه برخورد با جدیدالاسلام‌ها نیاز به جراحی سیاسی نداریم ادامه داد :‌ باید روند مردم سالاری دینی در کشور را تقویت کنیم و در انتخابات آینده مکانیزم‌هایی را به کار بگیریم که چرخش قدرت صورت بگیرد ؛ درواقع هرس کردن و کنار زدن علف‌های هرز باید ازطریق قانون و مکانیزم انتخابات دنبال گردد و جراحی سیاسی روش درستی نیست.

احمدرضا دستغیب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این مناظره در پاسخ به این سوال که انقلابی بودن و انقلابی شدن چه تفاوتی با یکدیگر دارند، گفت:‌ آنچه که مهم است این است که ضرورتی برای تقسیم‌بندی دوره‌های مختلف وجود ندارد چراکه این تقسیم‌بندی هیچ رجحانی را ایجاد نمی‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آنچه که مهم است این است که افراد انقلابی بمانند اظهار کرد : این مهم است که افراد نسبت به اصول، اعتقادات و دین اسلام، پایبند و وفادار باشند و در واقع ملاک، شرایط کنونی افراد و میزان نهادینه شدن اعتقادات دینی در آن‌ها است.

این فعال سیاسی ادامه داد: چه بسا افرادی زودتر به گردونه انقلاب پیوسته باشند اما به مرور از بسیاری از اصول و آرمان‌های تعریف شده فاصله گرفته باشند. و چه بسا افرادی دیرتر به این گردانه پیوسته باشند اما تلاش کرده اند که این مسیر را به نحو شایسته ادامه دهند گرچه ممکن است انحرافاتی نیز صورت بگیرد.

دستغیب ادامه داد: یکی از ایرادات در شرایط کنونی این است که گاهی اوقات جملاتی از متن یک سخنرانی جدا می‌کنیم و در مورد آن جمله بدون توجه به کل سخنرانی می‌خواهیم قضاوت کنیم که این نگاه تقلیل گرایانه است و با این شیوه نمی‌توان در مورد اظهارات یک نفر قضاوت کرد.

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه این مناظره در مورد تفاوت انقلابی بودن با انقلابی شدن گفت:‌ انقلابی بودن سابقه می‌خواهد ولی انقلابی شدن یک کار خلق‌الساعه است.

وی ادامه داد: کسانی هستند که از ابتدا همگام با نهضت بودند اما کسانی بعدا متولد شدند و در عرصه انقلاب قرار گرفتند و به تبع فضا و شرایط انقلاب را درک کردند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تظاهر به انقلابی‌گری داشتن امری مذموم و مورد پسند نیست گفت: مهم انقلابی ماندن است. بسیاری از افراد انقلابی بودند ولی انقلابی نماندند.

عبدالوحید فیاضی ادامه داد: اما افرادی نیز انقلابی نبودند و زمانی که نهضت به آنها احتیاج داشت همراهی نکردند ولی بعدا انقلابی و مدعی انقلاب شدند و این اشکال کار است. و این سوال هست که زمانی که نهضت به آن‌ها احتیاج داشت این افراد کجا بودند؟.

این نماینده مجلس افزود: اگر ما به جوانان پرشور کشور که تازه در عرصه حضور پیدا کردند و تلاش دارند ماموریت انقلابی خود را انجام دهند جدیدالاسلام بگوییم خطا کرده‌ایم چرا که این جدیدالاسلام‌ها پرورش یافته دامن قدیم‌الاسلام‌ها هستند و آن‌ها را نباید سرزنش کرد.

وی با بیان اینکه انحصاری بودن قدرت قابل انتقاد است گفت: برخی حاضر نیستند که عنان قدرت را به جوانان بسپارند در حالی‌که خودشان زمانی که مسئولیت را بر عهده گرفتند جوان بودند البته شاید این تحلیل وجود دارد که آن‌ها به جوانان و نوجوانان خود اعتماد نمی‌کنند و می‌ترسند سرمایه انقلاب به خطر بیفتد در حالی‌که این دید و تحلیل نیز غلط است و باید به جوانان اعتماد کرد.

این نماینده مجلس گفت: این انتقاد به برخی از یاران انقلاب وجود دارد که به هر دلیلی از جمله به علت دلسوزی مفرط ، نمی‌خواهند قدرت را منتقل کنند.

وی در پاسخ به سخنان طاهرنژاد یکی از مهمانان این برنامه که معتقد بود جدیدالاسلام‌ها دارای قدرت رسانه‌ای هستند اظهار داشت: در حالیکه آن‌ها قدرت سیاسی ندارند چگونه قدرت رسانه‌ای دارند؟. قدرت رسانه‌ای در زمانی ایجاد می‌شود که قدرت سیاسی نیز وجود داشته باشد.

عبدالوحید فیاضی گفت:‌ اگر افرادی در حاکمیت تاثیر دارند قطعا از مجاری قانونی که یکی از اصلی‌ترین آن انتخابات و دموکراسی است به این عرصه آمده‌اند و اگر این چنین است قطعا با معیارهای اسلامی همخوانی داشتند که مورد تایید شورای نگهبان واقع شدند و به کانون قدرت آمدند.

وی در پایان اظهار داشت : باید منتظر ماند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد تعبیری که به کار برده‌اند بیشتر توضیح دهند چرا که در حال حاضر این واژه گنگ و مبهم است.

بیشتر: پایگاه خبری انصاف: آیا منظور هاشمی ذوب در ولایتها بود؟

883 نمایش

نظر دادن