تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 07:25

تلاش عارف و روحانی برای تبدیل شدن به قطب انتخاباتی اصلاحات

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه آرمان نوشت:

گر چه نامزدی ‌هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری منتفی شده اما هنوز بازار رفت و آمدها به مجمع تشخیص مصلحت نظام داغ است. اصلاح‌طلبان و هواداران آیت‌ا... می‌خواهند یک بار دیگر دار و ندار خود را در انتخابات یک‌کاسه کنند، شاید چیزی شبیه همان شرایطی که با ورود خود او به انتخابات شکل گرفت. اصولگرایان خیالشان از رقابت با رقیب قدر راحت شده و انتخابات را به مثابه یک رقابت درون جناحی می‌بینند. این طرف اما آنها که تا دیروز پشت سر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صف بسته بودند در این باورند که امیدهایشان فقط در یک صورت زنده‌ خواهد شد؛ اجماع عارف و روحانی. اصلاح‌طلبان و هواداران ‌هاشمی‌رفسنجانی رقابت سختی در پیش دارند اما امیدوارند با چنین اجماعی انتخابات را به دور دوم بکشانند و خود یک پای رقابت نهایی در این دور باشند.

بازی غیرمستقیم روسای‌جمهور پیشین در زمین انتخابات

در صحنه‌ای که بعد از عدم احراز صلاحیت‌هاشمی‌رفسنجانی شکل گرفته خیلی‌ها محمدرضا عارف را نماینده رئیس دولت اصلاحات و حسن روحانی را نماینده رئیس دولت سازندگی می‌دانند. به همین دلیل است که برای اجماع این دو همگان امید به مذاکرات ثمر بخش دو رئیس‌جمهور پیشین ایران دارند. دو چهره‌ای که خود ماه‌ها به عنوان نامزدهای حداکثری اصلاح‌طلبان مطرح بودند. حالا اما فصل بازیگری غیرمستقیم در انتخابات است. عارف و روحانی به دیدار‌ هاشمی‌رفسنجانی رفته‌اند و در همین حال سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف تصریح کرده که او به طور دائم و و هر دو روز یک بار با رئیس دولت اصلاحات دیدار دارد. این در حالی است که رئیس ستاد انتخاباتی روحانی درباره احتمال دیدار او با رئیس دولت اصلاحات گفته: «تاکنون هیچ‌برنامه‌ریزی برای انجام چنین دیداری صورت نگرفته است.»

تلاش برای تبدیل شدن به قطب اصلاح‌طلبی

اکنون به نظر می‌رسد عارف و حسن روحانی تلاش می‌کنند که به قطب اصلاح‌طلبی انتخابات تبدیل شوند و یکی از این دو حمایت جریان اصلاح‌طلبی را به سمت خود جلب کند. برای جلب این حمایت هم چیزی که در وهله اول نیاز است جلب حمایت و نظر مثبت آیت‌ا...‌هاشمی است. کسی که ظرفیت‌های خود را در روزهای بین نام نویسی انتخابات تا اعلام نظر نهایی شورای نگهبان به خوبی نشان داده است. در این میان البته حسن روحانی از شانس بیشتری برای اجماع اصلاح‌طلبان برخوردار است. وی گرچه هیچگاه به عنوان عضوی از اردوگاه اصلاحات مطرح نبوده و البته پیوند محکم‌تری با اردوگاه اصولگرایی دارد اما سابقه فعالیت تنگاتنگش با دولت اصلاحات و همچنین مواضع نزدیکش به اصلاح‌طلبان او را به عنصری تبدیل کرده که این توان را دارد که قسمتی از مطالبات و سیاست‌های اصلاحات را مطرح کرده و پیش ببرد و البته همزمان حمایت بخشی از اصولگرایان را نیز جلب کند. این بسیار شبیه نقش و موقعیتی است که آیت‌ا...‌هاشمی در وضعیت کنونی کشور دارد، البته نه با آن گستردگی و مقبولیت بالای‌هاشمی‌رفسنجانی. همین موقعیت است که حسن روحانی را در جایگاه بدل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داده و تشابهات زیادی بین این دو را به ذهن متبادر می‌کند.‌هاشمی‌رفسنجانی نیز حمایت خود از بین دو نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان متوجه حسن روحانی کرده تا بر چنین ارزیابی‌ای مهر تایید زده باشد.

روحانی کاندیدای‌هاشمی؟

اطرافیان و نزدیکان ‌هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی تا کنون بارها تاکید کرده‌اند که روحانی با مشورت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد انتخابات شده و کماکان از این مشاوره‌ها سود خواهد برد. گرچه نزدیکان محمدرضا عارف جزئیات زیادی از جلسه وی با آیت‌ا...‌هاشمی را منتشر نکرده‌اند اما در گزارش‌های مربوط به دیدار حسن روحانی و ‌هاشمی‌رفسنجانی تاکید شده که یکی از موضوعات اصلی این دیدار اعلام دیدگاه‌ها و نظرات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص آینده و حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی بوده است. محمد نعمت‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی البته از حمایت جدی‌ هاشمی‌رفسنجانی از روحانی خبر داده و گفت: «آیت‌ا...‌هاشمی نیز در این نشست با اعلام حمایت از روحانی در دولت آینده، خواستار دوری از فضای گله‌گذاری و تخریب‌ها شد. آقای‌ هاشمی خطاب به روحانی گفته که شما با قدرت به فعالیت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه دهید و بنده هم به موقع در اینباره اقدام خواهم کرد.» امیرحسین متقی عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز ضمن اشاره به این دیدار و با اشاره به اظهارات روحانی مبنی بر اینکه طی مشورت با آیت‌ا... رفسنجانی وارد عرصه انتخابات شده است، افزود: «به طور حتم روحانی در انتخابات پیش رو از حمایت‌هاشمی برخوردار خواهد بود.» به این ترتیب نظر آیت‌ا...‌هاشمی درخصوص انتخابات پیش رو کاملا مشخص می‌شود. او را می‌توان اکنون حامی حسن روحانی دانست، هرچند شاید در روزهای آینده شاهد موضع‌گیری مستقیمی از‌هاشمی‌رفسنجانی در این خصوص نباشیم. چنین وضعیتی قطعا احتمال کناره‌گیری عارف به نفع حسن روحانی را افزایش خواهد داد. چه آنکه علاوه بر سبد رای روحانی که توان جمع‌آوری رای به طور همزمان از اردوگاه اصلاحات و اصولگرایی را دارد، حمایت آیت‌ا...‌هاشمی هم می‌تواند بر پشتوانه او بیفزاید.

چه کسی کنار خواهد رفت؟

در اظهارنظرهای متفاوت مسئولان ستاد عارف و روحانی بعد از دیدار با‌هاشمی‌رفسنجانی هر چند جواب مشخصی برای احتمال اجماع این دو نامزد کنار رفتن یکی به نفع دیگری وجود ندارد اما از لحن متفاوت دو ستاد می‌توان چنین برداشت کرد که احتمال ماندن روحانی در صحنه رقابت و کنار رفتن عارف به نفع وی بیشتر است. سخنگوی ستاد انتخابات محمدرضا عارف در تشریح جزئیات دیدار معاون‌ اول دولت خاتمی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «این دیدار در ادامه بحث‌های قبلی در خصوص کناره‌گیری آقای عارف در صورت حضور قطعی آیت‌ا...‌هاشمی انجام شده و یک ملاقات شخصی بوده است.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این دیدار صحبتی در مورد حمایت آقای‌ هاشمی از عارف نشد؟ تصریح کرد: «فضای بحث وارد این موضوع نشد و ما باید قدری پیش برویم چرا که الان زمان طرح چنین مسائلی نیست.» در مقابل اما مسئولان نعمت‌زاده و ترکان، رئیس و قائم‌مقام ستاد حسن روحانی از حمایت جدی آیت‌ا...‌هاشمی از او سخن گفته و تاکید کرده‌اند: «حسن روحانی تا آخر در صحنه حضور خواهد داشت و او دنبال پیروزی در انتخابات است و برنامه‌های مدونی برای این موفقیت پیش‌بینی کرده است.» از همین دو اظهارنظر متفاوت پس از یک دیدار مشابه می‌توان چنین برداشت کرد که مسئولان ستاد حسن روحانی بیش از هواداران عارف بر ماندن کاندیدای خود در عرصه رقابت و اجماع روی وی اطمینان دارند.

1046 نمایش

نظر دادن