تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آبان 1395 ساعت 00:20

ورود ترکیه به عملیات موصل

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید نیروهای این کشور به عملیات جاری برای پس گرفتن شهر موصل از گروه داعش پیوسته‌اند.

به گفته ییلدریم توپخانه ارتش ترکیه به نیروهای پیشمرگ کرد که در نزدیکی اردوگاه بعشیقه در حال نبرد با داعش بودند، کمک کرده است. نیروهای ترکیه از ماه‌ها پیش در این اردوگاه در خاک عراق شبه‌نظامیان را آموزش می‌دادند.

ییلدریم گفته است که مداخه نیروهای ترکیه با درخواست نیروهای پیشمرگ کرد انجام شده است. پیشمرگ‌ها می‌گویند که کنترل شهر بعشیقه در دوازده کیلومتری موصل را به طور کامل به دست گرفته‌اند.

مداخله ترکیه در عملیات موصل در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر عراق بارها تاکید کرده بود که جنگ موصل جنگ نیروهای عراقی است و هیچ کشور دیگری نباید در آن مداخله کند.

دیروز شنبه ۲۲ اکتبر هم حیدر عبادی، نخست وزیرعراق در دیدار با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت کشورش نیاز ندارد نیروهای ترکیه در جنگ موصل نقشی داشته باشند.

ترکیه که نگران آن است که حمله به موصل باعث افزایش نفوذ نیروهای کرد مخالف این کشور شود، گفته است که در عملیات موصل در حاشیه نخواهد ماند.

آمریکا هم بر تلاش‌های مشترک با ترکیه برای مقابله با داعش تاکید کرده است.

عملیات موصل یک هفته پیش و با مشارکت ۳۰ هزار نیروی ارتش عراق، نیروهای پیشمرگ‌های کرد و شبه‌نظامیان شیعه و با حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز شد.

در روزهای گذشته دولت‌های عراق و آمریکا گفته‌اند که این عملیات با سرعتی بیش از آنچه از قبل پیش‌بینی می‌شد پیش رفته است.

منبع: بی بی سی

1440 نمایش

نظر دادن