تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 ارديبهشت 1395 ساعت 08:50

میوه های خیابانی را بخوریم یا نخوریم؟ / توت های «ممنوعه»!

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه ابتکار نوشت:

تهران با حدود 12 میلیون جمعیت در سال های دور به چنارستان معروف بود. خیابانی نبود که در آن قدم گذاشته و انبوهی از درختان چنار را نبینیم. کم کم با افزایش شهر نشینی درختان نیز یکی پس از دیگری زمین گیر شدند و از تعداد چنارهای تهران کم شد. با روی کار آمدن شهردارهای مختلف بر شمار درختهای مانند توت و ... در تهران افزایش یافت. درختان توتی که در سال های دورتر نیز در تهران وجود داشته و مهمانان این شهر در خیابان ها از میوه های این درخت استفاده می کردند. در سال های اخیر با افزایش مقدار آلاینده ها در هوای شهر تهران خطر آلوده بودن میوه های تهران نیز احساس می شود،که در این بین میوه های خیابانی در معرض آلودگی بیشتری قرار دارند. همچنین در سال های اخیر با حضور مگس های سفید در فصل گرما مسئولان امر دست به سمپاشی درختان زده بودند. حال با افزایش این میوه دوست داشتنی و دردسترس در سطح شهر تهران، آیا مصرف آن صحیح است؟

سم تا دو هفته روی درخت می ماند

متاسفانه در این روزها که میوه درخت توت به ثمر رسیده است، تهرانی ها هنگام گذر از خیابان‌ها و کوچه‌ها بطور مستقیم این میوه ها را بدون شست و شو مصرف می کنند، با چند متخصص پزشکی و محیط زیست در این باره گفت‌گوهای کوتاهی انجام داده ایم که درچند چون استفاده از توت خیابانی قرار گیرید. یک متخصص تغذیه به خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می گوید: از زمانی که سمپاشی صورت می گیرد باید حداقل دو هفته بگذرد تا میوه مورد نظر آماده خوردن شود. باید در نظر داشت که حجم سمپاشی نیز در ماندگاری آن تاثیر گذار است. هرچند شست‌وشو های میوه ها پس از چیدن نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که در شهر تهران ممکن است موادی مانند سرب بر اثر آلودگی هوا در میوه ها وجود داشته باشد.

میوه آلوده به کبد آسیب می رساند

در سال‌های گذشته آلودگی هوای تهران به حدی رسیده بود که گونه‌های گیاهی کم کم از میان برداشته ‌شدند. دو تن زنده ماندند و با قدرت ادامه می‌دهند. درختان چنار و توت دیرینه ترین یار تهران هستند که امروزه بیش از پیش به چشم می آیند. تحقیقات نشان داده است که درخت توت در مقابل آلودگی بیشتر مقاومت را دارد می تواند اکسیژن زیادی را تولید کند و این راز افزایش کاشت درخت توت در سطح شهر تهران بود. با رسیدن اردیبهشت ماه میوه های این درخت با نام توت با رنگ های سبز، سفید و قرمز در کوچه و خیابان ها می‌درخشد. امین صالح، دکتری تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می گوید: همانگونه که می‌دانید تمام محصولات کشاورزی از زمان کشت تا برداشت با کودهای حیوانی و شیمیایی پرورش می‌یابند. اگر این مقدار کود از حد مجاز فراتر رود باعث خرابی محصول و آلوده شدن آن می‌شود. وی می افزاید: هرچند تحقیقاتی روی میوه‌های توت سطح شهر تهران صورت نگرفته است اما به نظر نمی آید سمپاشی های گذشته تاثیری روی محصولات بگذارد. صالح با بیان اینکه آلاینده ها نیز ممکن است از این طریق وارد بدن شوند گفت: بسته به اینکه از چه سمی استفاده می شود ممکن است به سطح سلول برسد و روی آن تاثیر بگذارد و عوارض جبران ناپذیری را به وجود آورد. سموم می تواند کبد را دچار مشکل کند و حتی روی کلیه ها تاثیر می گذارد. گفتنی است؛ باید میوه های درخت توت را پس از چیدن در ظرفی پر از آب خنک قرار داده و سپس میوه ها را کم کم در آبکش قرار دهید و اجازه دهید 5 دقیقه در داخل آن بماند. سپس بهتر است یکبار دیگر روی میوه ها آب گرفته شود. در شست‌وشوی میوه های مانند خرما، انواع توت، توت فرنگی و ازگیل و انگور بدین گونه سفارش می شود.

با رعایت نکات اولیه توت بخورید

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس حفاظت محیط زیست در این باره به «ابتکار» می‌گوید: سم های امروزی مانند سم های گذشته نیستند که تاثیرگذاری فراوان و طولانی مدتی را به جای بگذارند.

سم های امروزی با باران و حتی خوردن آفتاب از بین می روند ؛ سم های امروزی 10 تا 15 روز روی درختان باقی می مانند. چرا که سم های امروزی شکننده هستند. کهرم می افزاید: آلاینده ها نیز تاثیر گذار است، نه تنها روی میوه ها بلکه روی همه موجودات زنده تاثیر دارد. در نتیجه خوردن این میوه ها با رعایت نکات اولیه بلامانع است و آسیبی نمی‌رساند.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

1269 نمایش

نظر دادن