تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 خرداد 1395 ساعت 01:53

مدیر عامل شرکت گاز استان تهران: دلیل انفجار شهران، نشست زمین در پی حفاری خط ٦ مترو است

شهردار تهران با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اینستاگرام نوشت، انفجار و آتش سوزی روز جمعه شهران، امتحانی بود برای همه دستگاه‌های مسئول و مرتبط با مدیریت بحران.

به گزارش ایران، محمدباقر قالیباف در ادامه این یادداشت نوشته: به همه دست اندرکاران که با سرعت و مسئولانه پای کار آمدند و جلوی بروز خسارت های جانی را گرفتند، خدا قوت می‌گویم و به شهروندان عزیز شهرانی اطمینان می‌دهم که با تمام توان و بضاعت، تا برگشت کامل شرایط به حالت عادی، کنارشان هستیم.
شهردار تهران دراین یادداشت تصریح کرده: خوشبختانه بخش مهمی از مشکلات ایجاد شده برطرف شده که اطلاعات آن از مجاری رسمی مرتبط، به شهروندان رسیده است و این روند ادامه خواهد داشت.

در ادامه مطلب اینستاگرامی قالیباف آمده: تا اتمام بررسی‌های دقیق و علمی از همه می‌خواهم که از اظهارنظرهای سلیقه‌ای و مبتنی بر حدس و گمان و از آن بدتر، براساس اغراض سیاسی پرهیز کنند و در عوض تلاش کنند تا آلام شهروندان کاهش یابد و مسیر بررسی‌های کارشناسانه هموار شود.شهردار تهران در خاتمه این یادداشت تصریح کرده: همچنان معتقدم که یکی از نقصان‌های اصلی که در چنین بزنگاه‌هایی بروز می‌کند، فقدان مدیریت یکپارچه شهری است.

 

دلیل حادثه قطع ارتباط خط لوله هشت اینچ ورودی ایستگاه تقلیل فشار غرب تهران و خط لوله ٦ اینچ تغدیه روستای سولقان نشست زمین در اثر حفاری خط ٦ مترو بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، با اعلام این خبر اظهار کرد: کارشناسان کماکان در حال بررسی دلایل وقوع این حادثه هستند. اما نخستین اطلاعات نشان می‌دهد در اثر حفاری خط ٦ مترو، زمین نشست کرده و سبب پارگی ٢ خط لوله گاز شده است.

سعید مؤمنی افزود: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد نشت لوله آب، زمین محل حادثه را سست کرده و منجر به نشست زمین شده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان کماکان در حال بررسی دیگر دلایل این حادثه هستند، تأکید کرد: خط لوله منفجر نشده بلکه نشست زمین، پارگی خط لوله گاز و ایجاد جرقه منجر به ایجاد آتش‌سوزی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران یادآور شد: این حادثه که براثر نشست زمین بوده، پیش از این نیز در میدان امام خمینی و میدان منیریه تهران نیز رخ داده است.

جست‌وجوی سگ‌های زنده یاب برای یافتن کارگر ناپدید شده در انفجار شهران

جست‌و‌جوها برای یافتن جسد کارگر ناپدید شده در انفجار مرگبار گاز در غرب تهران که تا بامداد شنبه ادامه داشت همچنان بی‌نتیجه مانده است. محمد شهریاری - سرپرست دادسرای جنایی تهران- ضمن اعلام این خبر درباره آخرین اقدام‌های صورت گرفته در محل انفجار شهران اظهار کرد: تا ساعت سه بامداد شنبه تلاش برای پیدا کردن کارگر ناپدید شده در محل انفجار ادامه داشت و حتی از دستگاه‌های زنده‌یاب برای پیدا کردن جسد استفاده شد اما تلاش‌ها بی‌ثمر بود.وی با بیان اینکه هنوز با قطعیت نمی‌توان درباره مرگ این کارگر اظهار نظر کرد، افزود: اگر این فرد جان خود را از دست داده باشد، باید جسدش در کانال‌های مترو پیدا شود اما جسد وی در گودال نیست.

جست‌وجوی غواصان آتش نشانی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از پایان عملیات تخلیه آب و ادامه عملیات جست‌وجو و آواربرداری در حادثه انفجار لوله گاز در شهران خبر داد.

سید جلال ملکی گفت: پس از مهار حریق، آتش‌نشانان در عملیات تخلیه آب، جست‌وجو و آواربرداری را آغاز کردند. در پی شکستن لوله آب حجم زیادی از آب وارد گودال شده بود که آتش‌نشان‌ها با استفاده از پمپ‌های قوی اقدام به تخلیه آب درون تونل کردند.

وی با بیان اینکه صبح دیروز عملیات تخلیه آب به پایان رسید، اظهار کرد: با توجه به اعلام گزارش ناپدید شدگان گروهی از غواصان آتش‌نشانی نیز عملیات جست‌وجو در آب را انجام دادند که البته جسدی کشف نشده است.ملکی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات آواربرداری و جست‌وجو در محل حادثه ادامه دارد، گفت: هنوز مشخص نیست که چه زمانی عملیات آتش‌نشانان در محل به پایان می‌رسد. اما آنچه قطعی است اینکه همچنان عوامل آتش‌نشانی با تمام توان و امکانات خود عملیات جست‌وجو را پیش می‌برند.ملکی با اشاره به عملیات 30 ساعته آتش‌نشانان در شهران گفت: عوامل آتش‌نشانی در حال جست‌وجو هستند و تاکنون گزارشی مبنی بر کشف جسد یا مورد فوتی ناشی از این حادثه به دست ما نرسیده است. بنابراین باید گفت که این حادثه فوتی نداشته است.

عملیات پر کردن گودال حادثه شهران

مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز از عملیات پر کردن گودال حادثه انفجار شهران خبر داد. هابیل درویش با اعلام این خبر گفت: از صبح دیروز عملیات پر کردن حفره ایجاد شده بر اثر انفجار در منطقه شهران آغاز و بعدازظهر نیز این گودال به‌طور کامل پر شد تا منطقه به حالت عادی بازگردد.درهمین حال برخی از حاضران درمحل حادثه خود را اقوام فرد مفقود شده در تونل مترو معرفی کرده و گفتند فرد مفقود شده هنگام انفجاردر تونل مترو مشغول کار بوده است.

علت دقیق حادثه شهران در دست بررسی است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: علت وقوع حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران در دست بررسی است و پس از بررسی‌های دقیق کارشناسان نتایج مربوطه اعلام می‌شود.

دکتر احمد صادقی درباره حادثه صبح روز جمعه محله شهران واقع در شمال غرب تهران افزود: با توجه به آنکه خط شش مترو در عمق 25 متری زمین در این منطقه اجرا شده است، ارتباط اجرای عملیات عمرانی مترو با حادثه انفجار لوله گاز که به طور معمول در عمق حدود دو تا سه متری زمین قرار دارد، از احتمال بسیار کمی برخوردار است و نظریه‌های دیگر از جمله فرونشست ناگهانی زمین، نشت گاز ناشی از شکستن این شریان، نشت لوله آب یا نفوذ قنات و در نتیجه شست و شوی خاک و سست شدن زمین و سایر احتمالات از سوی کارشناسان در دست بررسی قرار دارد و بدون دستیابی به نتایج این بررسی‌ها نمی‌توان به طور دقیق در خصوص علت این حادثه اظهار نظر کرد.وی افزود: روز شنبه تمامی عوامل اجرایی سازمان‌های مرتبط با این حادثه در محل حضور داشتند و گودال بزرگ ایجاد شده طی عملیات خاک‌ریزی پر شده و با اجرای آسفالت عملیات ترمیم معبر پایان می‌یابد.

وی همــــــــــچنین هماهنگی سازمان‌های مدیریت شهری و خدمات اضطراری در مهار این حادثه و انجام عملیات مقابله را مطلوب توصیف کرد و گفت: اهالی محل نیز با وجود مشکلات ایجاد شده برای آنان از جمله قطع شریان‌های حیاتی همکاری مناسبی با نیروهای اجرایی در بازگشت به شرایط عادی و غلبه بر بحران پیش آمده داشتند. صادقی دلایل حوادث فرونشست زمین در مناطق مختلف تهران را متفاوت خواند و با اشاره به پیامدها و عوارض آن تأکید کرد که سازمان‌ها و نهادهای مدیریت شهری باید طی هماهنگی با یکدیگر به آسیب شناسی پدیده‌های اینچنین و اجرای طرح‌های پیشگیرانه بپردازند تا بر اساس تعامل بیشتر و آسیب شناسی دقیق مخاطرات اعم از مخاطرات طبیعی و انسان ساز از میزان احتمالی تلفات و حوادث احتمالی در شهر کاسته شود.ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد روز جمعه در تقاطع خیابان یکم شهران و خیابان کوهسار (در شمال غرب تهران) حادثه انفجار لوله گاز رخ داد.

این انفجار موجب ایجاد گودالی به طول حدود 100 متر و عرض و عمق بیش از 50 متر شد و دو ساختمان اداری و مسکونی در محل حادثه دچار حریق شدند. ولی به گفته مأموران اورژانس در ساختمان‌هایی که دچار حریق شده‌اند تلفات و مصدوم وجود نداشته است.به دنبال صدای مهیب انفجار شمار زیادی از ساکنان اطراف محل آتش‌سوزی از بیم ادامه خطر سراسیمه از خانه خود خارج شده و با حضور در خیابان‌های اطراف تا ساعت 6 و 30 در بیرون از خانه خود حضور داشتند.

به گفته غلامحسین آرام -معاون فنی فرماندار تهران- این حادثه یک کشته برجا گذاشته است.

837 نمایش

نظر دادن