تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 فروردين 1395 ساعت 08:20

افزایش مرگ ناشی از مکمل‌های ورزشی!

با وجود اینکه در سال های اخیر هشدارها نسبت به استفاده غیرمجاز مکمل های غیر مجاز ورزشی افزایش داشته است، اما به نظر می رسد نه تنها استفاده از این مکمل‌ها کم نشده که به قربانی شدن تعداد بیشتری از شهروندان انجامیده است. به صدا در آمدن زنگ های هشدار در مورد افزایش مرگ ناشی از مکمل های ورزشی لزوم انجام اقدامات عاجل هم در زمینه فرهنگی و هم در بعد نظارتی و انتظامی را ضروری می کند.

آخرین نیوز: چند سالی است که بازار بحث در مورد مکمل های غیرقانونی، زیان های آنها، محل عرضه شان و هزار و یک حاشیه دیگر پیرامون آنها داغ است. مرداد سال گذشته، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران گفت: طبق آمارهای رسمی ۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی که عرضه می‌شود دارای مواد تقلبی، غیرمجاز و مخدر است و کشورهایی که نظام توزیع ندارند از جمله کشور ما در معرض خطر آن قرار دارند. عباس کبریایی‌زاده افزود: صدور مکمل‌های ورزشی از سال گذشته از سوی وزارت بهداشت آغاز شده و در حال ساماندهی آن هستند اما عملا اقدامات کافی نیست و باید بین وزارت بهداشت و جوانان اقدام ویژه‌ای انجام شود. او نسبت به عرضه مکمل‌های قاچاق در باشگاه‌های بدنسازی هشدار داد و گفت: در حال نظارت بر این مکان‌ها هستیم. البته عطاری‌ها و فروشگاه‌های خاص اقدام به فروش این مکمل‌ها می‌کنند در حالی که تنها محلی که باید این مکمل‌ها به فروش برسد داروخانه‌ها هستند.

اولتیماتومی که به جایی نرسید

اواخر تابستان سال گذشته بیش از هر زمانی هشدارهای وزارت بهداشتی ها نسبت به داروهای مکمل تقلبی و قاچاق افزایش یافت به حدی که شهریور ماه، رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، نسبت به وضعیت بد مکمل های تقلبی و قاچاق در حوزه مکمل هشدار داد و گفت: «با همکاری وزارت ورزش، باشگاه های ورزشی را از مکمل های تقلبی پاک می کنیم.» اما این انتهای ماجرا نبود، هنوز یک ماه از این هشدار جدی نگذشته بود که وزارت بهداشت به باشگاه‌هایی که از این مکمل ها استفاده می کردند اولیتماتومی داد که شوخی بردار نبود! مهر ماه سال گذشته، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و داروبا بیان اینکه در زمینه مکمل‌های ورزشی که به صورت غیرمجاز در باشگاه‌های عرضه می‌شود شوخی نداریم و حتما برخوردهای قانونی با این موضوع صورت می‌گیرد، از آغاز اقدامات جدید نظارتی بر باشگا‌های ورزشی خبر داد. امیرحسین جمشیدی درباره میزان واردات مکمل‌ها به کشور که بنا بود محدود شود، گفت: «در سال ۹۳ حدود ۹۸ میلیون یورو واردات داشتیم که این میزان نسبت به سال‌های قبل بسیار پایین‌تر است، اما تنوع آن بیشتر است.»

وجود مخدرها در مکمل‌ها

در مورد اینکه آمار قاچاق این داروها چقدر است نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد، این مساله را نماینده مردم تهران در مجلس مطرح کرد. دی ماه سال گذشته، حسین طلا با انتقاد از عدم ساماندهی مکمل‌های ورزشی برای استفاده جوانان و ورزشکاران گفت: «درباره میزان قاچاق داروهای مکمل آمار دقیقی ارائه نمی‌شود و ترس از ارائه آمار نشان می‌دهد که ضریب و حجم بسیار بالایی از داروهای پرورش اندام و مکمل‌های ورزشی از طریق قاچاق تامین می‌شود و حتی بعضا توزیع‌کنندگان اذعان دارند که خود این افراد مکمل‌ها را به طرز غیرقانونی بسته‌بندی و توزیع می‌کنند.» اما ماجرای مکمل های ورزشی به این سطح هم محدود نماند زیرا یک ماه بعد از گفته های نماینده تهران، یک عضو انجمن متخصصین پزشکی ورزشی درباره مکمل های ورزشی آلوده به هورمون و ماده محرک آمفتامین هشدار داد. توحید سیف افزود: «عوارض این مکمل ها گریبانگیر ورزشکاران می‌شود، حتی برخی ورزشکاران با مصرف مکمل های تقلبی دچار توهم و هذیان شده‌اند.» در همان ماه این اظهارنظر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر تأیید شد. بهمن ماه سال گذشته، علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا از وجود موادمخدر و اعتیادزا درون برخی مکمل‌های ورزشی و داروهای لاغری خبر داد.

مرگبار بودن مکمل‌ها

روز گذشته باز هم خبری دیگر در این زمینه، نگرانی‌ها را بیش از پیش افزایش داد. نگرانی هایی که بیش از اینکه به محتوای خود خبر بازگردند به این مساله بازمی‌گردند که انگار شنیدن این اخبار برای مسئولان عادی شده است، فکری جدی برای آن نمی کنند و فقط هشدارهایی هستند که جدی گرفته نمی شوند. روز گذشته، مدیر كل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو درمورد افزایش مرگ در نتیجه استفاده از مكمل‌های ورزشی تجویزی توسط باشگاه های بدنسازی هشدار داد. به گزارش میزان، حسین رستگار افزود: اخیرا نمونه مكمل‌های مختلفی از برخی باشگاه‌های ورزشی به دست ما رسیده كه توسط باشگاه های ورزشی تجویز می‌شود و متاسفانه منجر به موارد مرگ و میر یا از بین رفتن برخی اعضای بدن شده است. او خاطرنشان كرد: مهم‌ترین مشكل مصرف كنندگان اینگونه مكمل ها، سمیت كبدی و از بین رفتن كبد است؛ برخی افراد در پی مصرف این مكمل ها حتی در نوبت پیوند كبد هستند. او گفت: این مكمل ها به كلیه برخی دیگر از افراد صدمه زده است و متاسفانه آمار و ارقام دقیقی در این زمینه وجود ندارد. رستگار تصریح كرد: برخی از این مكمل ها برای حیوان است اما در باشگاه های بدنسازی برای انسان تجویز می شود و برخی از اینها دارویی است كه باید فقط از سوی متخصصان مربوطه مانند متخصص غدد تجویز شود اما از سوی این باشگاه ها تجویز می شود. او گفت: اگر بازرسان اكنون وارد باشگاه های ورزشی شوند، اینگونه مكمل ها را در خیلی از آنها پیدا نمی كنند چون آنها می دانند كه بازرسان به این اماكن مراجعه می كنند. برخی از این باشگاه ها شماره های تماس را در اختیار ورزشكاران قرار می دهند و آنان را نزد مراكز غیرقانونی و دلالانی كه به‌طور غیرقانونی این مكمل ها را عرضه می كنند، هدایت می كنند. او افزود: فرد در پی مصرف این مكمل ها به علت اثرات سمی، كبد خود را از دست می دهد یا به‌طور كل به شوك می رود و دچار مرگ ناگهانی می شود كه موارد متعددی در این زمینه به ما گزارش شده است.

هماهنگی بین دستگاهی لازم است

یک عضو فراکسیون ورزش و جوانان مجلس هماهنگی بین دستگاه های مختلف مسئول در این زمینه را، تنها راه مبارزه با افزایش داروهای مکمل قاچاق و تقلبی می داند و به آرمان می گوید: وزارت بهداشت در کنار وزارت ورزش و جوانان باید در این زمینه پیشقدم شوند و با همکاری سایر نهادها مانند نیروی انتظامی و اماکن اقدامات لازم را انجام دهند تا بتوان از این نظر یک امنیت نسبی ایجاد کرد. اگر اقدامی صورت نگیرد در آینده معلوم نیست چه چیزهای دیگری رواج می یابند و چه بلاهایی بر سر جوانان کشور ما می آيد. یوناتن بت کلیا به نقش رسانه ها اشاره می کند و می گوید: رسانه‌ها باید اطلاع رسانی لازم را در این زمینه داشته باشند و نسبت به خطرات این داروها و آسیب های آنها مردم را آگاه کنند. او دلیل به ثمر ننشستن تلاش‌های قبلی را اینگونه بیان می کند: نبود همکاری لازم بین دستگاه‌ها و درست انجام ندادن وظایف، از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن تلاش های قبلی است. برای نمونه اگر یک نماینده وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام دهد می تواند مسئولان را به خوبی در جریان مشکلات ایجادشده در این زمینه قرار دهد و آنها را موظف به انجام اقدامات لازم کند.

منبع: روزنامه آرمان

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

1637 نمایش

نظر دادن