تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 فروردين 1395 ساعت 07:15

«رضا ضراب» امروز در امریکا پای میز محاکمه/ شریک بابک زنجانی تسلیم شد یا بازداشت؟

امروز «رضا ضراب» پای میز محاکمه دادگاه «منهتن» نیویورک خواهد رفت تا به سؤالات قاضی پرونده درباره ادعانامه دادستان پیرامون کلاهبرداری از دولت امریکا، نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی، کلاهبرداری بانکی و پولشویی از خود دفاع کند. این در حالی است که براساس گزارش «حریت دیلی نیوز» او از حق خود برای آزادی به قید ضمانت انصراف داده است.

به گزارش «المانیتور»، دادگاه رضا ضراب امروز 4 آوریل [دوشنبه 16 فروردین ماه] با حضور دادستان منطقه و وکلای متهم برای رسیدگی به ادعانامه دادستان و درخواست وکلای ضراب برای آزادی موکل خود تشکیل می‌شود که این جلسه برای ضراب سرنوشت‌ساز خواهد بود.  از سوی دیگر منتقدان سیاسی و اقتصادی و همچنین روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای با انتشار گمانه‌زنی‌هایی، معتقدند تاجر دوملیتی ایرانی- ترکیه‌ای برای گریز از خطراتی که او را در ترکیه تهدید می‌کند، ترجیح داده ضمن سفر به امریکا، مقدمات بازداشت خود توسط مأموران این کشور را فراهم کند.

«فوزی ایسباران» معاون سابق حزب «عدالت و توسعه» آنکارا، اتهامات شگفت‌آوری را در رسانه‌های جمعی مطرح کرد: «ضراب زمانی رفت که زنجانی به اعدام محکوم شد. ضراب می‌ترسید حامیانش بخواهند برای پوشاندن رد خود، او را لو دهند. او نمی‌توانست به اروپا برود. به احتمال قوی او با امریکایی‌ها تماس برقرار کرد. امکان ندارد ضراب اطلاع نداشته باشد که در لحظه ورودش به میامی توسط «اف‌بی‌آی» بازداشت می‌شود. روشن است که واسطه‌های «اف‌بی‌آی» و «سی‌آی‌ای» در این زمینه دخالت داشته‌اند. در حقیقت رفتن ضراب به امریکا با آگاهی کامل و هماهنگ شده بود. اگر ضراب به آنچه می‌داند اعتراف کند، حکم سبکی دریافت می‌کند و می‌تواند بخشی از سرمایه‌اش را حفظ کند. اگر او سخن بگوید، پرونده فساد مالی دسامبر 2013 در ترکیه به پرونده‌ای بین‌المللی تبدیل می‌شود.

روایت وکیل  ضراب

اما وکیل رضا ضراب روایت دیگری از ماجرا دارد و می‌گوید: وقتی ضراب دخترش را به دیزنی لند برد،  بازداشت شد. البته  موکلم  اطلاعی از حکم بازداشتش توسط دادگاه عالی امریکا نداشت و وقتی دستگیر شد و مورد بازپرسی قرار گرفت، ما کاملاً از این موضوع بی‌اطلاع بودیم!  

«شیدا یلدریم» دلایل بازداشت موکلش را پولشویی، دور زدن تحریم‌های امریکا و نقل و انتقال پول ذکر کرد و عنوان کرد دادستانی برای رضا ضراب درخواست ۷۵ سال حبس داده است. او از روند پر سرعت پرونده ابراز ناراحتی کرد:  نخستین دادگاه آقای ضراب برگزار شد ما  از دلایل بازداشت وی کاملاً بی اطلاع بودیم ما از دادگاه فرصتی دو هفته‌ای برای جمع‌آوری مدارک درخواست کردیم که در روز 4 آوریل با حضور در دادگاه از ضراب دفاع خواهیم کرد. گروهی قوی از وکلای کارآزموده در امریکا مراقب تمامی مراحل کار هستند و من هم برای تکمیل اطلاعات پرونده به امریکا خواهم رفت. همسر و دختر آقای رضا ضراب هنوز در امریکا به سر می‌برند. ما سعی می‌کنیم با قید ضمانت معتبر آقای ضراب را از بازداشت خارج و با نشان دادن ادله کافی در دادگاه پیروز شویم!

ضراب که متولد 1362 در تبریز است، دارای شهروندی دوگانه ایران و ترکیه است. او به دلیل استفاده از عنوان فرزندی حسین ضراب (پدرش) و هم به‌واسطه آشنا شدن در سالیان زیاد با دوستان و آشنایان پدرش به‌طور نسبی برای خود نام و شهرتی دست‌ و پا می‌کند. خانواده ضراب علاوه بر ایران، در سه کشور آذربایجان، ترکیه و امارات متحده عربی فعالیت‌های اقتصادی دارند و در حوزه‌های مختلف بازرگانی و صنعتی همچون صادرات و واردات طلا و سنگ‌های قیمتی، نقل‌ و انتقال و مبادله ارز، کشتی‌سازی، فولاد و... کار می‌کنند. رضا ضراب با توجه به داشتن ملک و املاک فراوان در چند نقطه از دنیا و دارا بودن صرافی بزرگی در امارات متحده عربی، جای خود را در میان بازرگانان و تجار به‌عنوان جوانی متمول، فعال و جویای نام و البته دست ‌و دلباز باز می‌کند و نامش بر سر زبان‌ها می‌افتد. ضراب صاحب شرکت‌های بسیاری در ترکیه از جمله گروه مپنا، هلدینگ رویال، صرافی دوراک، صرافی النفیس، شرکت سرمایه‌گذاری رویال امیرالد، فلزات گرانبهای آسی و چندین شرکت دیگر است.  به گزارش شبکه «ای‌بی‌سی» «دیه‌گو رودریگز» رئیس دفتر اف‌بی‌آی در نیویورک اعلام کرده است بنا به ادعانامه دادستانی، جرایم رضا ضراب بین سال‌های 2010 تا 2015 انجام شده است. ضراب به همراه کاملیا جمشیدی 29 ساله و حسین نجف‌زاده 65 ساله از سوی دادگاه امریکایی به کلاهبرداری از دولت امریکا، نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی، کلاهبرداری بانکی و پولشویی متهم هستند. البته این دو متهم- کاملیا جمشیدی و حسین نجف‌زاده- هنوز دستگیر نشده‌اند.

اردوغان: بازداشت رضا ضراب ارتباطی به ما ندارد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه موضوع بازداشت رضا ضراب بازرگان ایرانی‌تبار تبعه ترکیه را بی‌ارتباط با ترکیه دانست.  روزنامه ملیت چاپ ترکیه با درج این خبر در پایگاه اینترنتی خود نوشت: رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه [10 فروردین] پیش از عزیمت به امریکا در سخنانی در فرودگاه آنکارا با تأکید بر اینکه بازداشت رضا ضراب (صراف) در امریکا ارتباطی با ترکیه ندارد، گفت: «از اینکه رضا ضراب (صراف) به اتهام پولشویی بازداشت شده است یا اتهام دیگری مطرح است، اطلاعی ندارم اما این را می‌دانیم که پدرخوانده پولشویی در پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کند.» وی تأکید کرد: «مقامات امریکایی باید ابتدا علیه این شبکه اقدامی انجام می‌دادند. آنان یک نفر یا دو نفر نیستند، صدها نفرند. ما در این باره به مقامات امریکایی هشدار داده‌ایم.»

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «اگر اتهامی علیه رضا ضراب مطرح شود، وکلایش از وی دفاع خواهند کرد؛ این مسأله ارتباطی با ترکیه ندارد.»

پول بابک زنجانی دست ضراب است

امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس شورای اسلامی پیش‌تر گفته بود: «رضا ضراب همکار و همدست و شریک بابک زنجانی است. از این رو وجود وی برای حل شدن پرونده بابک زنجانی ضروری است.»

سلطانی با اشاره به تلاش‌هایی که برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی شده، گفت: مقدار زیادی از پول‌ها و دارایی‌ای که از بابک زنجانی باید گرفته شود، در دست رضا ضراب است.

وی با اشاره به اینکه رضا ضراب فردی کلیدی در جریان پرونده بابک زنجانی است، افزود: دارایی‌های زنجانی در حدود 5 میلیارد دلار تخمین زده شده است که بخش بسیار کوچکی از آن در داخل کشور است. بخش دیگر در جاهایی است که شاید رضا ضراب از آن خبر داشته باشد. برای همین، تا وقتی دسترسی به رضا ضراب وجود نداشته باشد، با مشکل مواجه خواهیم شد.

سلطانی اضافه کرد: دارایی‌های کشف‌شده از بابک زنجانی بسیار پایین‌تر از رقم بدهی‌های وی است. در واقع زنجانی شرکای نامعلومی دارد که پول‌های اصلی نزد آنان است. یکی از این افراد، همین رضا ضراب است.

پرونده فساد مالی در ترکیه

ضراب در سال ۲۰۱۳ برای دو ماه در ترکیه به عنوان بخشی از یک تحقیقات فساد بازداشت شد اما بدون محکومیت آزاد شد. آن روزها اتهام‌هایی از قبیل دوستی او با پسر اردوغان مطرح شد و اینکه ضراب در رد و بدل‌ کردن محموله‌های شمش و طلا به ایران نقش داشته است.

بابک زنجانی که در اواخر سال‌های دولت دهم با استفاده از روابط غیرشفاف توانست با فروش نفت و جابه‌جایی دلارهای نفتی ایران پیش برود نیز نامش همواره در کنار نام رضا ضراب برده می‌شد. نام این دو نفر با هواپیمایی که بار طلا داشت و در فرودگاه آتاتورک ترکیه برای چندساعتی توقیف شد، پیوند خورده است. گفته می‌شود که این هواپیما که هزار و ٥٠٠ کیلو طلا حمل می‌کرد، فاقد اسناد قانونی بوده است. البته ضراب تمام اتهامات علیه خود را اشتباه دانسته و اعتقاد دارد که کارهایش قانونی بوده است. همچنین کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به بحث رضا ضراب گفت: «حکم ضراب که در امریکا بازداشت شده است، می‌تواند مؤید صحبت‌های زنجانی باشد. از این جهت که ضراب با زنجانی در دور زدن تحریم‌ها در یک دوره‌ای همکاری می‌کردند. این یک واقعیت غیرقابل‌ انکار است که مستندات دادگاه هم همین را نشان می‌دهد.» او با اشاره به تأیید همکاری بابک زنجانی در دورزدن تحریم‌ها در جلسه‌ای از دادگاه گفت: «رضا ضراب نیز حسب اطلاع بنا بر کیفرخواستی که دادگاه امریکا ارائه داده است، به اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده و اگر این اتهام سیستم قضایی امریکا اثبات شود، ۲۰ تا ۳۰ سال حبس در انتظار ایشان است.

منبع: روزنامه ایران
 

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

2296 نمایش

نظر دادن