تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 اسفند 1394 ساعت 12:36

میلیاردی های سینمای ایران در سال 94

سینمای ایران در سال 94 اتفاقات گوناگونی را رقم زد، از اکران فیلم های پرمخاطب که میلیاردی فروختند و به گیشه سینماها رونق بخشیدند گرفته تا نمایش فیلم هایی با پتانسیل قوی در گروه هنر و تجربه که به گفته برخی از سازندگان به آنچه حقشان بود، نرسیدند.در این روند همچنین تعداد اندکی از فیلم هایی که به دلیل نداشتن محتوایی قابل توجه، از چند سال پیش عنوان «فیلم های گیشه ای» را با خود به یدک می کشند نیز در سال سینمایی ایران حضور داشتند و  برخلاف سال های نه چندان دور، مخاطب بسیاری را به خود جذب نمی کردند، بلکه پس از پایان اکران و ورود به شبکه سینمای خانگی هم نتوانستند رضایت تماشاگران را جلب کنند و هزینه های تهیه کننده و مؤسسه پخش فیلم را بازگردانند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از جماران، به طور کلی زمان اکران فیلم های سینمایی در کشورمان به سه دوره تقسیم می شود.

نخستین دوره به اکران نوروزی اختصاص دارد که معمولا این زمان نصیب کارگردانان و تهیه کنندگان خوش اقبال می شود چرا که تجربه اکران نوروزی در سال های گذشته و در مورد فیلم هایی چون «اخراجی ها»، «انیمیشن تهران 1500»، «رسوایی»، «قلاده های طلا»، «گشت ارشاد» و «جدایی نادر از سیمین» این موضوع را به اثبات رسانده است.

دوره دوم اکران فیلم های سینمایی به فصل تابستان تعلق می گیرد که بعد از بخش ویژه نوروز، موقعیت خوبی را نصیب سازنده و تولیدکننده فیلم موردنظر می کند چرا که تعطیلی مدارس و افزایش اوقات فراغت دانش آموزان برای حضور در سینماها به همراه خانواده هایشان و همچنین طولانی بودن مدت روز، شرایط مناسبی را برای دستیابی یک فیلم به فروشی بالای یک میلیارد تومان فراهم می آورد.

از سوی دیگر، فصل زمستان به ویژه دوره پایانی آن در سه دوره اکران فیلم های سینمایی، در رده سوم قرار می گیرد و از آن به دوره مرده یاد می شود چرا که عواملی نظیر کوتاه بودن روز، سرمای هوا، اشتغال دانش آموزان به تحصیل و تکمیل شدن بخش غالب روز یک فرد با ساعت کاری، باعث می شود مخاطبان فرصت و زمان کافی برای حضور در سینماها را نداشته باشند.

البته نباید فراموش کنیم فرصت بسیار مناسبی مانند «جشنواره بین المللی فیلم فجر» که بهمن ماه هر سال در ایام دهه فجر برگزار می شود، وضعیتی کاملا استثنایی نسبت به برنامه اکران عادی سینماها دارد و بعضا با فروش مجموعه بلیت های جشنواره از مدت ها پیش از آغاز رسمی آن، رونق قابل توجهی به گیشه های سرد زمستانی سینماها بازمی گردد.

برنامه اکران نوروزی سینماها در سال 94 با فیلم های «رخ دیوانه»، «ایران برگر»، «طعم شیرین خیال»، «استراحت مطلق» و «روباه» رقم خورد که این فیلم ها بیستم اسفند و در حالی که 10 روز تا شروع سال جدید زمان باقی مانده بود، بر پرده سینماها نقش بستند اما تنها، فیلم «روباه» با یک هفته تاخیر به این فهرست اضافه شد.

** پرفروش ترین فیلم های سال 94

فیلم «محمد رسول‌الله»

فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله»  توانست در مدت 6 ماه اکران به رقم فروشی بیش از 15 میلیارد و 900 میلیون تومان دست پیدا کند.

کارگردانی این پروژه سینمایی تاریخی را که لقب پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینما را به خود اختصاص داده، مجید مجیدی بر عهده داشته است. فیلمنامه این اثر را هم مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی به رشته تحریر درآورده اند.

در این اثر مهدی پاکدل در نقش جوانی و میانسالی ابوطالب به ایفای نقش پرداخته است. در این اثر همچنین بازیگرانی چون علیرضا شجاع نوری، ساره بیات، مینا ساداتی، محسن تنابنده، داریوش فرهنگ، هدایت هاشمی، نگار عابدی، صادق هاتفی، محمد عسگری و بهارک صالح نیا حضور داشتند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: « ابرهه یکی از فرماندهان سپاه حبشه که به فرمان پادشاه حبشه لشکرکشی می کند تا خانه خدا را از بین ببرد.

ابرهه با چندین هزار نفر با اسب و فیل و تجهیزات به سمت مکه می آیند، اما به اراده خداوند در 3 کیلومتری مکه که حریم مکه محسوب می شود، فیل ها قدم از قدم بر نمی دارند و میلیون ها پرنده ابابیل(پرستوهای کوچک) در حالی که سنگ هایی در منقار خود دارند، که این سنگ ها، سنگ هایی از جهنم است بر سر لشکریان ابرهه فرو می ریزد و همه را از بین می برد.

یک ماه بعد از حمله ابرهه، پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) به دنیا می آید و فیلم دوران جاهلیت و ظلم و ستمی که بر مردم می رود را به تصویر در می آورد و پیامبر که شاهد وقایع تلخ دوران جاهلیت است را تا سن 13 سالگی پیامبر تصدیق می کند.»

فیلم «نهنگ عنبر»

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» نیز توانست در مدت 3 ماه اکران، به رقم فروشی حدود 7 میلیارد و 550 میلیون تومان دست پیدا کند.

این فیلم سینمایی، هفتمین ساخته سامان مقدم محسوب می شود و فیلمنامه اش نیز به قلم مانی باغبانی به نگارش درآمده است.

در این فیلم کمدی رضا عطاران، مهناز افشار، نادر سلیمانی، امیرحسین رستمی، رضا ناجی، هانیه توسلی و ویشکا آسایش ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان این فیلم می خوانیم: « ارژنگ صنوبر مردی پنجاه ساله است که همراهش می شویم تا تجربه های متفاوت و پیچیده اش از عشق و مصائبی که در زندگی دچارش می‌شود را از دهه چهل تا نود خورشیدی، برایمان بازگو کند.»

فیلم «ایران برگر»

فیلم سینمایی «ایران برگر» که در فهرست فیلم های اکران شده نوروز 94 قرار داشت، با اکران عمومی و رسمی خود توانست 5 میلیارد و 410 میلیون تومان بفروشد.

مسعود جعفری جوزانی همراه با محمد هادی کریمی فیلمنامه این اثر را نوشته اند. جعفری جوزانی همچنین کارگردانی این فیلم را نیز بر عهده داشته است.

در «ایران برگر» علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، احمد مهران فر، هادی کاظمی، نیوشا ضیغمی، شهره لرستانی، گوهر خیراندیش، محمدرضا هدایتی، فریبا متخصص، فتح‌اله جعفری جوزانی، اسماعیل خلج، حمیدرضا حیات، سیاوش چراغی پور، هاشم روحانی، سمیه نجومی، میرطاهر مظلومی، اکبر رحمتی، صادق توکلی، رادمهر کشانی و سیروس میمنت به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان این اثر که در بخش مسابقه سی و سومین دوره از «جشنواره بین المللی فیلم فجر» حضور داشت و نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد شد، می خوانیم: «رقابت فتح‌ الله خان و امرالله خان بر سر انتخابات شوراها در یک روستا، اتفاقاتی را رقم می زند.»

انیمیشن «شاهزاده روم»

انیمیشن «شاهزاده روم» که پیش از اکران، فروش چندانی برای آن تصور نمی شد، پس از اکران در 13 آبان ماه، با طی کردن روندی موفقیت آمیز، توانست در مدت زمان 4 ماه به فروشی معادل 4 میلیارد و 31 میلیون تومان دست پیدا کند.

هادی محمدیان کارگردانی و نویسندگی فیلمنامه انیمیشن «شاهزاده روم» را بر عهده داشته است.

«شاهزاده روم» انیمیشنی سه بعدی است که روابط تیره و روشن میان مسلمانان و مسیحیان را به نمایش می گذارد. این اثر درباره زندگی حضرت نرجس(س) و به دنیا آمدن منجی آخرالزمان حضرت مهدی(عج) است.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: « قصه عاشقی و دلداگی بانویی پاک‌دامن و مسیحی از سلاله شمعون از حواریون مسیح است که با مردی از نوادگان پیامبر اسلام ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج فرزندی نیک سرشت است که در آینده‌ای نزدیک‌ جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.»

فیلم «گینس»

این اثر سینمایی با اکران در سوم تیر و با محتوایی کمدی توانست توجه بسیاری از مخاطبان سینما را به خود جلب کند و به فروشی معادل 3 میلیارد و 650 میلیون تومان دست پیدا کند.

فیلمنامه این اثر سینمایی که نخستین ساخته محسن تنابنده است، به قلم احمد رفیع زاده و تنابنده به رشته تحریر درآمده است.

در «گینس» هنرمندانی چون رضا عطاران، محسن تنابنده، حسین اسکندری و جمال اجلالی بازی کرده اند.

این فیلم داستان سه برادری است که در یک مزرعه شترمرغ و در حاشیه تهران به سختی زندگی می‌کنند، آن‌ها تلاش شان برای ثبت نام یک شترمرغ در گینس است که این تصمیم آن‌ها را درگیر یک سری ماجراها می‌کند.

فیلم «رخ دیوانه»

«رخ دیوانه» که در فهرست فیلم های اکرانی برای نوروز 94 قرار داشت، با دو روایت گوناگون و درژیری ذهن تماشاگر برای فکر کردن به پایان اثر، در مدت زمان اکران خود 3 میلیارد و 100 میلیون تومان فروخت.

کارگردان این فیلم سینمایی ابوالحسن داوودی است و فیلمنامه آن را محمدرضا گوهری براساس طرحی از داوودی نوشته است.

در این فیلم که با ورود به شبکه سینمای خانگی هم به فروش قابل توجهی دست پیدا کرد و توجه بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب کرد، طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل احمد، بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش و امیرمحمد زند به ایفای نقش رداخته اند.

در معرفی محتوای این اثر می خوانیم: «وقتی رخ تنها میشه و دیگه هیچ مهره ای نیست که کمکش کنه، آخرین راه حل رو انتخاب میکنه، خودش رو نابود میکنه تا بازی مساوی بشه.»

فیلم «در مدت معلوم»

این فیلم سینمایی که از 25 آذر بر پرده سینماها نقش بست، توانست در مدت 70 روز اکران خود به رقم فروش 3 میلیارد و 54 میلیون تومان دست پیدا کند.

وحید امیرخانی کارگردانی این فیلم را بر عهده داشته و مهدی علی میرزایی فیلمنامه «در مدت معلوم» را نوشته است.

در ساخته وحید امیرخانی، هنرمندانی چون جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، اکبر عبدی، گوهر خیراندیش، ، مهدی فقیه، علی اوسیوند، طوفان مهردادیان، علی سلیمانی، صبا گرگین پور، سلمان فرخنده، شهره قمر بازی کرده اند.

در معرفی محتوای این فیلم به همین جمله اکتفا می کنیم که: « آنچه از گفتنش شرم داریم بی شرمانه بر ما می تازد.»

فیلم «دوران عاشقی»

این فیلم که با اکران در تابستان 94 با استقبال نسبتا بی نظیری از سوی مخاطبان سینما رو به رو شد، 2 میلیارد و 650 میلیون تومان فروخت و با ورود به شبکه سینمای خانگی هم موفقیت نسبتا قابل توجهی به دست آورد.

علیرضا رئیسیان کارگردان «دوران عاشقی» است و رویا محقق و مهسا محب علی فیلمنامه این اثر را نوشته اند.

در «دوران عاشقی» هنرمندانی مانند لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، مینا وحید،بیتا فرهی، پرویز پورحسینی، نسیم ادبی، سوگل قلاتیان، لی‌لی فرهادپور، سعید داخ، داریوش فائزی، عاطفه للهی، شهرام جمشیدی، فرزان نجفی، حمیدرضا حیات، حسین کوهستانی و عرشیا خلج به ایفای نقش پرداخته اند.

دوران عاشقی یک درام خانوادگی است که در یک بستر اجتماعی روز اتفاق می‌افتد و شعار خود را « دور عاشقی گذشت و نوبت ماست،                                                       هرکسی پنج روز نوبت اوست» قرار داده است.

فیلم «عصر یخبندان»

«عصر یخبندان» از 3 تیرماه اکران شد و با حضور 8 بازیگر اصلی توانست به رقم فروشی معادل 2 میلیارد و 250 میلیون تومان دست پیدا کند.

کارگردانی و نگارش فیلمنامه تحسین برانگیز «عصر یخبندان» را مصطفی کیایی بر عهده داشته است.

در این اثر سینمایی مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولت شاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی سام، صدف طاهریان، علی کوچکی، فرهاد اصلانی و ژاله صامتی ایفای نقش کرده اند.

در معرفی این اثر سینمایی آمده است: « در «عصر یخبندان» خارپشت ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند، اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.»

فیلم هایی که از آن ها به عنوان پرفروش ترین آثار سینمایی سال 94 نام برده شد برحسب این اصل انتخاب شده اند که زمانی یک فیلم موفق است که بتواند حدود 3 برابر هزینه های صرف شده، بفروشد.

در این بین بد نیست به فیلم هایی که به رقم فروش زیر یک میلیارد تومان دست پیدا کردند هم اشاره کنیم:

قصه ها، آدم باش، در دنیای تو ساعت چند است؟ ، شکاف، چهارشنبه 19 اردیبهشت، مزار شریف، طعم شیرین خیال، پدر آن دیگری، من دیه گو مارادونا هستم، بچگیتو فراموش نکن، ناهید، 360 درجه، خبر خاصی نیست، از رئیس جمهور پاداش نگیرید، دو دوست، بازگشت لوک خوش شانس، نقش نگار، ارغوان، چهارشنبه خون به پا می شود، وروجک ها، اسب سفید پادشاه، اعترافات ذهن خطرناک من، پی 22، دلتنگی های عاشقانه، خداحافظی طولانی، روباه، حکایت عاشقی، بیداری، متل قو، بوفالو، دریاکنار، ماهی سیاه کوچولو.

با توجه به اینکه اغلب فیلم های پرفروش و میلیاردی سال 94، آثاری با محتوای عمیق و بعضا خانوادگی اجتماعی بودند، باید دید با استقبال پرشور مخاطبان از جشنواره فجر امسال، چه آینده ای برای سینمای کشورمان در سال 95 رقم می خورد و میزان موفقیت کارگردانان و سایر عوامل بیش از موفقیت کسب شده در سال 94 است یا خیر؟!

 

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

 

1699 نمایش

نظر دادن