تاریخ انتشار: جمعه, 13 ارديبهشت 1392 ساعت 07:38

محسن هاشمی: خیال حصر ندارم! نتیجه انتخابات را می‌پذیرم

محسن هاشمی رفسنجانی، مدیرعامل سابق مترو تهران، مشاور قالیباف در شهرداری و کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ضمن حضور در میزگردی که با موضوع انتخابات شورای شهر برگزار شد، درباره موضوعاتی نظیر مترو، مونوریل، مدیریت یکپارچه شهری، انتخاب مستقیم شهردار با رای مردم و ... ابراز عقیده کرد.

به گزارش ایسنا، میزگرد مشترک چهار تن از کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران با حضور محسن هاشمی رفسنجانی مشاور شهردار تهران، حسن بیادی ‌ نایب رییس شورای شهر تهران، نوروزی مشاور معاون ترافیک شهردار تهران و حبیبی کاندیدای دور چهارم شورا‌ها و عضو شورای مرکزی خانه کارگر در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) برگزار شد.

اولویت 50 درصد شهروندان تهرانی، حمل‌ونقل است

محسن هاشمی در این میزگرد با بیان اینکه بر اساس نتایج نظرسنجی مذکور، دغدغه 50 درصد مردم تهران "جابجایی و حمل و نقل" است، افزود: اگر معضل آلودگی هوا را نیز که متاثر از حمل و نقل است، به این موضوع اضافه کنیم، دغدغه بالغ بر 60 درصد پایتخت‌نشینان، این مسئله است.

وی با بیان اینکه اولویت نخست شورای شهر چهارم باید داشتن طرح مناسبی برای توسعه حمل و نقل عمومی باشد، اظهار کرد: به اعتقاد من اولویت دوم برنامه‌ریزی‌های شورای شهر چهارم، آسیب‌های اجتماعی و اولویت سوم باید حل مشکل مسکن باشد. کما اینکه دغدغه شهروندان هم به همین ترتیب بوده است.

وی درباره مشکل مسکن شهروندان تهرانی، توضیح داد: آثار نقدینگی زیادی که دولت تزریق می‌کند، اگر در شهر رفسنجان 10 واحد باشد، در ابرشهر تهران 1000 واحد مخرب است و شهروندان تهرانی به مراتب بیشتر از سایر هموطنان، از این سیاست‌ها آسیب می‌بینند.

به گفته هاشمی، پس از مسکن، مسئله اشتغال برای تهرانی‌ها مشکل جدی به شمار می‌رود که شورای شهر باید به این موضوع هم بپردازد؛ چرا که دولت مرکزی با واردات بی‌رویه، زمینه تولید و اشتغال را از بین برده و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.

این نامزد انتخابات شورای شهر تهران که پیش از این مدیرعامل شرکت متروی تهران هم بوده است، نخستین دغدغه در شهر تهران را "کاهش سفر" برشمرده و معتقد است که این امر تنها با ابزار شهر هوشمند و الکترونیک محقق می‌شود. بنابراین این موضوع حتی نسبت به توسعه مترو و حمل و نقل عمومی در اولویت بیشتری قرار دارد که البته برای تحقق آن، به همکاری سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نیز نیاز است تا شهروندان ناچار نباشند که برای یک کار اداری کوچک، دهها بار در سطح شهر تردد کنند.

پوشش کوریدورهای پر رفت‌وآمد با ناوگان ریلی انبوه‌بر

هاشمی تاکید کرد: برای ابرشهر تهران باید مطالعات مبدا و مقصدی انجام و کریدورهای پرظرفیت پایتخت احصاء شود، تا بتوان با کمترین طول مسافت و بهترین روش، این مسیرها را پوشش داد. در حالی که این مطالعات تنها یکبار و در سال 75 در تهران صورت گرفته است.

وی معتقد است که در مسیرهای پرظرفیت باید از حمل و نقل ریلی انبوه‌بر استفاده کرد و در شرایطی که در تهران روزانه 10 میلیون سفر رخ می‌دهد، باید حداقل هشت میلیون سفر توسط این ناوگان انجام شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی انبوه‌بر، جابجایی 40 تا 50 هزار نفر در ساعت در مسیر را محقق می‌کند و مترو از این دست به شمار می‌رود، افزود: اگر روزانه 15 میلیون سفر در تهران به وسیله حمل و نقل عمومی انجام شود، هفت میلیون لیتر صرفه‌جویی در سوخت محقق شده و در نتیجه به میزان قابل توجهی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

شورای عالی استان‌ها برای مدیریت یکپارچه شهری لایحه بدهد

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره تحقق مدیریت یکپارچه شهری در شورای شهر چهارم، توضیح داد: برابر بندی از قانون اساسی، شورای عالی استان‌ها می‌تواند مستقیما به مجلس لایحه ارسال کند، اما در طول سال‌های گذشته هیچ‌گاه شورای عالی لایحه‌ای برای یکپارچه شدن مدیریت شهری ارائه نداد که این موضوع می‌تواند در دوره بعدی شوراها دنبال شود. در مورد توسعه مترو و تامین نقدینگی حمل و نقل عمومی درون شهری نیز طرح‌هایی از سوی نمایندگان مجلس ارائه و مصوب شد، اما در این مورد هم شورای عالی استان‌ها مستقیما لایحه‌ای به مجلس ارائه نداد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مونوریل اظهار کرد: مونوریل جزو وسایل حمل و نقل عمومی غیر انبوه به شمار می‌رود و حداکثر 15 هزار نفر در ساعت در مسیر جابجا می‌کند.

تنها 3 درصد ریل شهری جهان، مونوریل است

هنوز زمینه انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم فراهم نیست

وی ادامه داد: در دنیا 10 هزار کیلومتر ریل شهری وجود دارد که از این رقم تنها 300 کیلومتر مونوریل است و از این میزان هم 200 کیلومتر شامل خطوط منوریل فانتزی و تفریحی است و تنها بخش اندکی از مونوریل جهان، کارکرد حمل و نقل عمومی دارد.

هاشمی در پاسخ به ایسنا درباره انتخاب مستقیم شهردار با رای مردم ابراز عقیده کرد: اگر روزی به مرحله‌ای برسیم که همه اختیاراتی که باید، به شوراها داده شود، آن زمان می‌توان شهردار را با رای مستقیم مردم انتخاب کرد، اما به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی هنوز زمینه این موضوع محقق نشده و این کار صحیح نیست.

قسم می‌خورم که شورای شهر را سیاسی نکنم!

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا شورای شهر چهارم سیاسی خواهد بود؟ با خنده گفت: حداقل من قسم می‌خورم که شورا را سیاسی نکنم.

وی همچنین درباره اینکه کرسی‌های شورای شهر چهارم بیشتر به کدام گروه اختصاص خواهد یافت؟ تنها به گفتن این عبارت بسنده کرد که «امیدوارم متخصصان شهری در حوزه‌های مختلف در شورای چهارم حضور داشته باشند».

خیال حصر ندارم! نتیجه انتخابات را می‌پذیرم!

نظام جمهوری اسلامی بدنبال تقلب در انتخابات نیست

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره واکنش خود در صورت رای نیاوردن در انتخابات شورای شهر، به شوخی گفت: اصلا خیال حصر ندارم و حتما نتیجه را قبول می‌کنم! البته از کسی نمی‌ترسیم و فقط از خدا می‌ترسیم!

وی سپس توضیح داد: نظام جمهوری اسلامی به دنبال تقلب در انتخابات نیست، اما ممکن است برخی از کارگزاران دست به کارهایی بزنند که مورد تایید نظام نباشد و اگر نظام به این باور برسد که چنین تقلبی رخ داده، قطعا با آن برخورد خواهد کرد. امیدواریم انتخابات به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ابزار تخریب و زورمداری در اختیار هیچ‌کس نباشد و حین رای‌گیری هم سلامت کامل صندوق‌ها حفظ شود و اگر هم احیانا نظام به تخلفی رسید، آن صندوق‌ها را باطل کند و اجازه ندهد که شائبه انتخاباتی برای مردم پیش بیاید.

وی با ذکر حکایتی در این باره تاکید کرد: نظام باید مراقب باشد که اگر هم کسی توهم تقلب و تخلف دارد، این توهم برطرف شود و باید با شایعات به درستی برخورد کنند، کما اینکه این مشکل برای خانواده هاشمی رخ داد. به هر حال مردم باید باور کنند که انتخابات سالم برگزار شده است.

1630 نمایش

نظر دادن